Gassplaneten i midten, med fire stjerner rundt. Dette er andre gangen forskerne finner en planet i et firstjernesystem. (Illurtasjon: Karen Teramura, UH IfA)

Stjernespekket solsystem

Tatooine – gå hjem og vogg. Her er planeten med fire stjerner.

136 lysår unna, i stjernebildet Væren, suser en gigantisk gasskjempe av en planet. Den er ti ganger større enn vår egne kjempe, Jupiter. Men så har den også en temmelig voksen gjeng å kretse blant:

Solsystemet Ari 30 består av intet mindre enn fire stjerner. Dette er andre gang forskere har funnet en planet i et slikt firstjernesystem.

Små soler

Så hvordan i all verden ville himmelen sett ut, om du kunne kikke opp fra overflata av denne planeten?

Ikke så overfylt som man skulle tro. For avstandene i det fremmede solsystemet er temmelig store, står det i en pressemelding fra University of Hawaii.

Derfor ville du sett den nærmeste stjerna som en ganske liten sol, og de tre andre bare som to svært lyssterke stjerner på himmelen. To av stjernene kretser nemlig tett rundt hverandre, som et binærsystem inni kvadruppelsystemet.

Dobbeltstjerner er det vanlige

Dette høres kanskje temmelig spesielt ut. Men ifølge forskerne bak den nye observasjonen, svever fire prosent av alle sollignende stjerner rundt i slike systemer på fire.

Og systemer med to stjerner – som vi kjenner fra Star Wars-planeten Tatooine – er faktisk mer vanlig enn solsystemer med én stjerne, slik vårt eget.

Her ser du ulike typer solsystemer med flere stjerner.

Lewis C. Roberts Jr mfl., Know the Star, Know the Planet. III. Discovery of Late-Type Companions to Two Exoplanet Host Stars, The Astronomical Journal, mars 2015. Sammendrag.