Filmpsykopatene er blitt mer realistiske

En gruppe rettspsykiatere har funnet fram de mest uhyggelige og realistiske psykopatene fra de siste 100 årenes filmhistorie.
15.1 2014 05:00

Løp det kaldt nedover ryggen din da Anton Chigurh, den iskalde leiemorderen med boltpistolen fra No Country for Old Men, viste seg på skjermen?

Det var det god grunn til. Chigurh er nemlig en rendyrket psykopat uten noen form for empati eller skam. Gjennom filmen dreper han stort sett alle han møter – unntatt noen få som får muligheten for å redde livet med et myntkast.

Ondskapen hans virker kanskje overdreven, men Chigurh er faktisk en av de mange psykopatene på film som kommer tettest på virkelighetens psykopater.

Det har en gruppe rettspsykiatere konkludert med i en ny studie der de analyserte 126 filmpsykopater fra de siste 100 årenes filmhistorie.

Filmpsykopater har blitt bedre

Mange tenker på psykopater som gale øksemordere, og slik har de også typisk vært skildret på film.

Men psykopatene kommer i mange forskjeller typer.

Det de har til felles, er at de har lite empati, nesten ingen skam og kan være impulsive og ytterst manipulerende.

Gjennom de siste årene har den kliniske forståelsen av psykopati blitt bedre, og det har også smittet over på hvordan det fremstilles på film, skriver forskerne bak undersøkelsen.

Etter å ha gått gjennom 400 filmer, fant de i alt 126 fiktive psykopater som var passe realistiske, og som ikke var skjemmet av fordommer og vanlige myter.

Psykopatene har blitt mer virkelighetstro og mer nyanserte over de siste årene, skriver forskerne.

Inspirasjon fra virkeligheten

Om Anton Chigurh skriver forskerne at «han er en av de mest realistiske psykopatene. Han virker fullstendig immun mot følelser eller menneskelighet.»

Forskerne sammenligner han med en av de mest beryktede psykopatene fra virkeligheten, Richard «The Iceman» Kulinski, som også var leiemorder og påstår å ha drept opp til 250 mennesker.

– I Anton Chigurhs tilfelle er atferden nesten ekstrem, og det handler om en «anti-menneske personlighetsforstyrrelse», skriver forskerne.

De vellykkede psykopatene

En annen realistisk filmpsykopat er skurken Gordon Gekko fra klassikeren Wall Street (1987). Hans motto var «Grådighet er bra. Grådighet er det riktige. Grådighet fungerer».

Gekko er ifølge forskerne også en realistisk avbildet psykopat.

- Gordon Gekko er nok en av de mest interessante, manipulerende og psykopatiske, fiktive personene til dags dato, skriver forskerne:

I de siste årene, med den økonomiske krisen og noen profilerte rettssaker, er klinikernes fokus svingt mer mot “vellykkede” psykopater', også kjent som psykopater i dress.

I filmer og serier blir denne typen psykopater ofte presentert som uhederlige børsmeklere og ondskapsfulle advokater, forteller forskerne.

- Igjen ser vi sterke paralleller mellom hva som skjer i samfunnet vårt og hva som skjer på film, mener forskerne.

Referanser_