Søte dyr gjør oss bedre til å løse oppgaver

Når vi ser på bilder av søte dyr, blir hjernen vår bedre til å fokusere. Det betyr at vi arbeider mer effektivt – uansett om det er på jobben eller på skolen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskerne visste på forhånd at dyreunger er populære fordi de vekker positive følelser. Men ingen hadde undersøkt om dette kan påvirke handlingene våre.

Du trenger ikke å helle innpå kaffe for å få hjernen opp et ekstra gir. Du kan nøye seg med å se på bilder av søte dyreunger.

Japanske forskere har funnet ut at vi utfører arbeidsoppgaver mye bedre hvis vi ser på bilder av søte dyr.

– Oppdagelsen kan brukes til å gjøre oss ekstra nøye i spesielle situasjoner – som når vi kjører bil eller på jobben, skriver Hiroshi Nittono i en artikkel publisert i tidsskriftet Plos One.

Vekker positive følelser

Japan er svært opptatt av søte dyr. Tenk bare på «Hello Kitty» og de storøyde figurene i landets berømte mangategneserier. Det er derfor ikke så merkelig at nettopp japanske vitenskapsfolk har kastet seg ut i denne type forskning.

De visste på forhånd at dyreunger er populære fordi de vekker positive følelser. Men ingen hadde undersøkt om de kunne påvirke handlingene våre.

Det viste seg at de måtte gjennomføre flere forsøk.

Bedre finmotorikk

I det første forsøket lot forskerne 48 studenter spille et spill der det gjaldt å operere 14 små organer ut av en pappfigur ved hjelp av pinsetter.

Etter første runde skulle halvparten av studentene se på syv fotografier av søte kattunger og hundevalper. Den andre halvparten fikk se bilder av voksne dyr.

Etter andre runde av spillet var resultatet slående:

De som hadde sett på søte dyreunger, var omkring 44 prosent flinkere til å utføre operasjonen. De andre greide seg bare 12 prosent bedre.

Oppgaven i forsøket var en form for pleie, så forbedringen kan skyldes økt sosialt engasjement, mener forskerne, som holder til på Laboratoriet for kognitiv psykologi ved Hiroshima Universitet.

Får oss til å fokusere

Forskerne var ikke sikre på at det virkelig var omsorgsmodusen som var skyld i de positive resultatene. Derfor utførte de et nytt forsøk som ikke involverte omsorg.

Igjen inviterte japanerne 48 studenter inn i laboratoriet. Der fikk de noen enkle talloppgaver: De skulle se hvor mange ganger et bestemt tall opptrådte i en lang tallrekke.

I en pause fikk studentene se på ulike fotografier.

Noen fikk bilder av søte dyreunger. De greide seg omkring 16 prosent bedre.

Noen fikk bilder av voksne dyr. De greide seg omkring 1,5 prosent bedre.

Noen av deltagerne i studien fikk se bilder av lekker sushi og saftige steker, men det hadde ingen innvirkning på hvordan de løste oppgaver. (Foto: iStockphoto)

Noen fikk bilder av lekker sushi og saftige steker. De greide seg ikke bedre i det hele tatt.

Tendensen var tydelig, selv om alle tallene har en viss usikkerhet.

Forskernes forklaring kan virke litt merkelig. De mener det skyldes at bilder av søte dyr vekker positive følelser som få hjernene våre til å fokusere på enkelte gjenstander eller oppgaver.

– Det er kjent at følelsesmessige tilstander kan få oss til å fokusere. Søte bilder skaper positive følelser og det det kan påvirke fokuset vår, skriver forskerne.

Dansk forsker: Det stemmer nok!

Den danske hjerneforskeren Thomas Ramsøy arbeider med hvordan bilder kan endre oppførselen vår. Han er leder av «Decision Neuroscience Research Group» ved Copenhagen Business School. Han mener japanernes forklaring gir god mening.

– Jeg kan godt forestille meg at det virker å se på søte dyr. Man vet fra evolusjonsbiologi at særlig pattedyrunger skaper en beskyttelsestrang hos oss. Vi faller for et mer flattrykt, symmetrisk ansikt med store øyne.

– Jeg tror ikke japanerne ville få de samme resultatene hvis de valgt bilder med andre trekk. Det kan godt være en sammenheng her, sier Ramsøy.

Hjerneforskeren forteller at det foregår ubevisst. Bedre fokus er en slags ubevisst biologisk refleks i hjernen.

– Hjernen fungerer på bakgrunn av ubevisste faktorer. Det betyr at biologisk-evolusjonære kategorier spiller inn på oppførselen vår på måter som vi slett ikke forestiller oss. Men dette bestemmer faktisk hvordan vi oppfører oss, sier Ramsøy.

Menn påvirkes av lettkledde kvinner

Den danske hjerneforskeren mener at forsøket er svært interessant. Faktisk ligger det tett opp til det han selv forsker på.

– Vi ser bare på andre faktorer – blant annet risikovillighet. Menn er for eksempel mer villige til å ta en risiko etter at de har sett på bilder av lettkledde kvinner, forteller Ramsøy.

– Det er derfor det er lettkledde kvinner på kasinoer – det får mennene til å ta flere sjanser. Så det er kjent at bilder kan påvirke oppførselen vår, sier han.

Referanse:

Nittono H, Fukushima M, Yano A, Moriya H (2012) The Power of Kawaii: Viewing Cute Images Promotes a Careful Behavior and Narrows Attentional Focus. PLoS ONE 7(9): e46362. doi:10.1371/journal.pone.0046362

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Powered by Labrador CMS