Arg! Den vil jeg ha!

Å forbinde en gjenstand med sinne gjør at du får mer lyst på den, ifølge studie.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Ifølge forskere ved universitetet i Utrecht kan sinne være en motiverende følelse. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

Å være sinna regnes som regel som en negativ følelse, men sinne kan også være positivt, ifølge en studie publisert i tidsskriftet Psychological Science.

Raserifølelsen aktiverer blant annet et område i hjernen som forbindes med positive følelser. Det kan gjøre sinne til en motivasjonsfaktor.

Nederlandske forskere satte seg fore å finne ut om sinnefølelsen også påvirket folks lyst på bestemte ting.

Lurt med ansiktsuttrykk

Deltakerne i studien fikk se på en dataskjerm som viste vanlige objekter som en penn og en kopp. Det de ikke visste var at de i et kort øyeblikk rett før gjenstanden ble vist, også ble vist et bilde av et ansikt på skjermen.

Ansiktene hadde ulike ansiktsuttrykk. Noen var helt nøytrale, mens andre var blide og sinte. Ifølge forskerne gjorde det underbevisste bildet at deltakerne forbandt ulike følelser med gjenstandene.

Etter forsøket ble de bedt om å svare på hvor mye de hadde lyst på de ulike gjenstandene, og det viste seg at gjenstandene som ble assosiert med sinte fjes var svært så ettertraktede.

Sint av mat?

En av forskerne forklarer sinne-sammenhengen med det tidlige menneskets tøffe omgivelser.

- La oss si det er lite mat i et miljø. I en slik kontekst vil folk som forbinder mat med sinne og styrer aggresjonen sin mot det å få tak i maten, ha større sannsynlighet for å overleve.

- Hvis maten ikke gjør deg sint, eller ikke får frem aggresjon, så kan du sulte og tape kampen, sier Henk Aarts, studiens hovedforfatter i en pressemelding.

Men deltakerne i studien visste ikke at det var sinne som fikk dem til å få ekstra lyst på gjenstandene. Aarts mener det forteller oss mye om hvor lite vi egentlig skjønner av hva som motiverer oss mennesker.

Referanse: 

Henk Aarts et. al., The Art of Anger: Reward Context Turns Avoidance Responses to Anger-Related Objects Into Approach, Psychological Science, online september 2010 (abstract)

Powered by Labrador CMS