Meldugg på jordbærblader.

Slik kan du bli kvitt meldugg på jordbær­plantene uten kjemikalier

Jordbærplanter er veldig utsatt for meldugg-angrep. Vanning, UV-lys og plantebadstu fjerner soppen like effektivt som kjemikalier, viser studier.

Den ultimate sommerlykke for mange er å spise jordbær rett fra egen hage. Men hvordan bli kvitt sykdom på planten uten å bruke kjemiske midler?

Mange vil unngå sprøytemidler så godt de kan. Både fordi det kan være helseskadelig og av hensyn til miljøet. Forskere setter derfor alle kluter til for å finne andre effektive metoder.

– Visse sykdommer på jordbærplanter kan faktisk bekjempes eller reduseres med mekaniske virkemidler, forteller professor Arne Stensvand ved NIBIO, Norsk institutt for bioøkonomi, til forskning.no.

Vanning, badstu og UV-lys

Ultrafiolett lys og vanning er fysiske tiltak som har vist seg å være effektive mot meldugg.

Å gi jordbærplantene badstu – plantesauna - virker også!

Profesjonelle jordbærbønder har tatt mekaniske tiltak i bruk mot denne plantesykdommen.

– Men hobbydyrkere kan også bruke noen av tiltakene, sier Stensvand. Han jobber også ved NMBU, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Meldugg

Meldugg er et kjent problem i mange jordbæråkre. Meldugg ser ut som et gråhvitt pulver på bladene og bærene, og skyldes en sopp.

I motsetning til de fleste sopper, trives melduggsoppen i fint og tørt vær.

Meldugg overvintrer i sporehus, som kaster sporer fra slutten av mars til mai. Hvert sporehus har åtte sporer.

Ideelle forhold for meldugg er når temperaturen er rundt 20 grader Celsius. Da tar det bare 4-5 døgn fra en melduggspore har infisert planten, til den danner nye sporer.

– Sporekasting er på topp samtidig som nyveksten på jordbærplantene skjer. Da er plantevevet svært mottakelig, forklarer Stensvand.

Vann skyller bort sporene

Noe så enkelt som vanning kan faktisk skylle bort soppsporene.

– Sporene fester seg på vanndråpene som ruller av bladene, og de sporebærende hyfene knekker, forteller professoren.

I tillegg hindrer vannet sporespiring.

Overvanning i ett minutt fire ganger daglig, på solrike varme dager, er effektivt. Det viser forsøk både i Florida og Norge.

– Vanning kan ha like god effekt som kjemiske midler. Men bør bare brukes i melduggvær, sier Stensvand.

Det vil si varme, fine dager og kjølige netter, slik som vi ofte har i mai og juni, og igjen i august.

Her vannes jordbærplantene for å fjerne meldugg.

Nesten 100 prosent effektivt

Mange jordbærbønder har installert sprinkleranlegg for vanning ved dyrking i plast-tuneller, som er blitt en vanlig dyrkingsmåte også i Norge.

Slik overvanning sikrer at plantene gror godt og senker også temperaturen på plantene når det blir varmt. Og det blir brukt mot meldugg.

Oppskriften er overvanning i ett minutt fire ganger daglig ved melduggvær.

Forskning viser at soppmengden da kan reduseres fra over 50 prosent infeksjon på plantene til ned mot null.

Unngå gråskimmel

– Men man må avpasse overvanningen etter fuktighetsforholdene, understreker Stensvand.

Vanningen skal skje med en til halvannen times mellomrom midt på dagen i godt vær.

Er det overskyet og høy fuktighet, vil vannet fordampe senere fra plantene. Blir det fuktig lenge nok, kan dette være gunstig for andre sykdommer, som gråskimmel, sier Stensvand.

Gråskimmel er den vanligste årsaken til råtne bær.

UV-belysning

Å bestråle jordbærplanter med UV-lys har også vist seg å være effektivt mot meldugg. Da utsettes plantene for ultrafiolett lys om natten. To til tre ganger i uken.

Lyset må treffe plantene.

En studie viser at meldugg-angrep sank fra over 60 prosent til under 20 prosent på planter som fikk UV-behandling. Hos kontrollgruppen steg angrepet til 90 prosent.

UV-roboten Thorvald

En UV-robot ved navn Thorvald til bruk i gartnerier er utviklet av det norske firmaet Saga Robotics i samarbeid med NMBU. Den er også testet ut i England, Florida og California.

– Effekten av UV-stråling er best når det er lite lys eller ikke lys i perioden etterpå, forklarer Stensvand.

Det er fordi UV- A og blått lys reparerer skaden som UV-C og UV-B har gjort på melduggsoppen.

Forskning på denne metoden foregår i flere land. I Florida har de utviklet en enhet som monteres på traktor.

Plantene utsettes for UV-lys om natten 2-3 ganger i uka.

Gir jordbærplanter badstu!

Varm vanndamp har også vist seg effektivt mot meldugg. All meldugg dør etter mellom to og fire timer ved 40–44 grader i en plantebadstu.

Derfor har forskere både i Norge og i USA arbeidet med dette.

Det ideelle er å gi plantene en times forbehandling ved 37 grader, så en time ved 20 – 25 grader. Før temperaturen økes til 44 grader i fire timer.

Dette viser forsøk med plantesauna både i USA og Norge.

Badstu-oppholdet dreper ikke bare meldugg, men reduserer også andre sykdommer. Som jordbærsvartflekk, gråskimmel og rotstokkråte.

Her i Norge konstruerte bonden Ole Myhrene det som etter hvert ble kalt en plantesauna. Opprinnelig ble den brukt til å desinfisere potter og brett med vanndamp.

Plantesaunaen er et skap som ved hjelp av varm vanndamp, blir brukt til å fjerne sjukdommer og skadedyr fra småplanter før utplanting.

R. B. Onofre, A. Stensvand mf: Use of Ultraviolet Light to Suppress Powdery Mildew in Strawberry Fruit Production Fields. Plant Disease, 21. oktober 2021.

B. Asalf, A Stensvand mf: Pulsed Water Mists for Suppression of Strawberry Powdery Mildew. Plant Disease, 11. november 2020.