Antioksidanter opp i dagen

En ny metode viser innholdet av antioksidanter i blåbær, men uten å skade bærene. Dette åpner for en framtid der vi kan få full oversikt i butikken over det sterkt varierende innholdet av antioksidanter i frukt, grønt og bær.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kan butikkene snart gi oss en full oversikt over innholdet av helseriktige stoffer i frukt, bær og grønnsaker?

En rask og ikke-destruktiv metode for bestemmelse av næringsinnholdet i hageblåbær, utviklet ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB), åpner for en forbrukers helse-drøm.

- Med så stort fokus som det er på antioksidanter, burde vi få vite hvor store mengder av dem det er i produktene vi kjøper, sier stipendiat Siv Fagertun Remberg. Hun viser også til stor etterspørsel internasjonalt etter enkle og pålitelige metoder som kan spare mye tid i analyser og forskning.

Vær overfladisk

Det er store forskjeller på hva spiselige frukter og vekster inneholder av antioksidanter. Grønnkål inneholder for eksempel mye mer enn hodekål. Nype topper listen, mens blåbær også er en helsebombe av dimensjoner.

Nettopp blåbær var forsøksobjekt for stipendiat Siv Fagertun Remberg og førsteamanuensis Knut Kvaal under utvikling av den ikke-destruktive metoden. Nødvendigvis måtte de starte med en smule destruksjon:

- Først delte vi hageblåbærene i to og la dem på en vanlig skanner. Bildene ble brukt til å måle bærenes fysiske egenskaper. Deretter fikk vi gode resultater med å lage en modell der vi sammenliknet fysiske målinger og innholdet av antioksidanter i bærene, forteller Remberg.

Mindre størrelse, mer næring

Det viste seg at vekten sa en hel del om innholdet i hageblåbærene.

- Små hageblåbær inneholder mer antioksidanter enn store bær, relativt sett. Det indikerer at mye av de helseriktige stoffene sitter i skallet, siden små bær har større overflate i forhold til volum enn store bær, sier Remberg.

"Epler er ikke like store helsebomber som blåbær, men fargestoffene inneholder allikevel mye antioksidanter, forklarer Siv Fagertun Remberg"
"Epler er ikke like store helsebomber som blåbær, men fargestoffene inneholder allikevel mye antioksidanter, forklarer Siv Fagertun Remberg"

De fleste av oss vil nok gi de større eksemplarene tillit. Det er et syn vi kan vurdere å revurdere, for fargene på overflaten inneholder ofte mye flavonoider, en av de viktigste gruppene av antioksidanter.

Bær bedre enn ekstrakter

UMB har samarbeidet med Ernæringsinstituttet ved UiO om en større undersøkelse av antioksidantinnholdet i våre viktigste matvarer. Mange bær viser seg å være veldig sunne, uten at helsekost-produkter med bærekstrakter nødvendigvis har samme effekt.

- Et isolert stoff virker ikke på samme måten som når det inntas gjennom det naturlige produktet, det er bevist gjennom forskning på frukt og grønnsaker. Det er samspillet mellom stoffene i et eple eller blåbær man mener gjør utslaget, understreker Remberg.

- Spis bærene som de er

Hun henviser blant annet til en undersøkelse hvor røykere fikk høyt tilskudd av β-karoten, noe som viste seg å ØKE sjansene for kreft relatert til røyking.

- Oppslag om at helsekostprodukter skal hjelpe mot det ene og det andre, kan være misvisende. At produktene ofte består av ekstrakter fra bær og at det ville vært bedre å spise bærene som de er, sies det ikke noe om, avslutter Siv Fagertun Remberg.

Powered by Labrador CMS