Over 2.000 unge mellom 18 og 20 har blitt grillet om hva de kan om privatøkonomi. Ungdom har litt over middels kunnskapsnivå om økonomi, viser rapporten.(Foto: Gorm Kallestad,NTB)
Studie: Unge sier de lærer mer privatøkonomi av Luksusfellen enn i skolen
Unge mellom 18 og 20 år fra hjem med god økonomi, kan mer om privatøkonomi enn andre. Gutter kan mer enn jenter. Få synes de lærer om økonomi på skolen.
Mange skal flytte hjemmefra og lære å håndtere privatøkonomi
når de går ut av videregående skole.
De må orientere seg blant stadig mer komplekse finansielle
tjenester og produkter. Digitaliseringen i samfunnet har skapt nye fallgruver
som økt kjøpepress og nettsvindel.
I desember 2023 økte inkassokrav blant unge mellom 18 og 21
år, ifølge inkassoselskapet Fair. Unge i Oslo mellom 17 og 24 fikk flere
betalingsanmerkninger.
Unge mellom 18 og 24 år hadde samlet en forbruksgjeld på 2,5
milliarder kroner i januar 2023. Unge med usikret gjeld har lavere livskvalitet
enn andre. Likevel forskes det lite på unges økonomiske situasjon i Norge.
Men i høst satte forskere lupen på hvor mye unge kan om utgifter,
lån og sparing. Forskningen er gjort av Krisztina Gyüre og Markus Lynum ved
Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet.
Over middels kunnskapsnivå
Over 2.000 unge mellom 18 og 20 ble grillet om hva de kan om
privatøkonomi. Ungdom har litt over middels kunnskapsnivå om økonomi, viser
rapporten.
Det er godt samsvar mellom hvor mye de unge tror de vet og deres
faktisk kunnskap om økonomi.
I kunnskapsquizen scoret de 5,9 poeng på en skala til ti.
Forstår sparing
Ungdom kan mest om sparing. 80 prosent svarte riktig på
spørsmål om sparing og renter. Men de vet mindre om investeringer i aksjer og
aksjefond.
De har lav kunnskap om bytterett. Bare en av tre svarte
riktig på spørsmål om bytterett.
Om boliglån har de sprikende kunnskap. De fleste vet de må
ha egenkapital for å få boliglån. Men få vet de kan bruke boliglån til å betale
bil eller forbruksgjeld.
Gutter kan mest
Unge menn mener at de kan mer om økonomi enn unge kvinner oppgir.
Også objektivt sett gjør de det bedre. Gutter skårer høyere på konkrete
spørsmål i quizen med 6,4 poeng mot jentenes 5,6 på en skala til ti.
Gutter kan mer om sparing, investering, boliglån, inflasjon
og hvordan økonomiske endringer påvirker familier. Jenter skårer bedre på
budsjett.
Dette rimer med tidligere studier, som har vist at det også
gjelder i likestilte land som Norge.
Lærer mer av Luksusfellen enn skolen
Annonse
Hvem lærer de unge om privatøkonomi av? Aller mest lærer de unge av egen erfaring. Foreldrene kommer på neste plass.
De får også en del kunnskap fra sosiale medier, nettsider,
venner og TV-programmet Luksusfellen. Skolen er blant kildene de lærer minst om
temaet fra.
Banker, influensere, TV, radio og podkaster kommer nederst
som kunnskapskilde.
I den grad skolen underviser i privatøkonomi, har få elever fått
det med seg. Bare 31 prosent sier de har hatt skoleundervisning om
privatøkonomi.
– Det er en lav andel, særlig siden privatøkonomi
er blitt en del av læreplanen i Norge, skriver forskerne.
Forbruk og privatøkonomi ble en del av læreplanen høsten
2020. Elever i grunnskolen og videregående skole skal lære om privatøkonomi
under temaet folkehelse og livsmestring.
– Det er godt kjent at både økonomisk kunnskap og utfordringer i stor grad går i arv i generasjoner.
– Derfor er det veldig synd at de unge sier de lærer lite eller ingenting om økonomi på skolen, sier Guro Sollien Eriksrud, fagsjef for forbrukerøkonomi hos Forbrukerrådet.
To av tre sier at skolen ikke underviser
22 prosent oppgir at de har lært om privatøkonomi i faget
matematikk. Drøyt tre prosent har hatt det i samfunnsfag. 69 prosent oppgir at
de ikke vet om de har blitt undervist i privatøkonomi, eller hvilket fag det
kan ha vært i.
Noen skoler har hatt eksterne foredragsholdere om
privatøkonomi. 29 prosent av ungdommene sier deres skole har bydd på dette. De
fleste foredragsholderne kommer fra banker eller Ungt Entreprenørskap.
To av tre ungdommer i undersøkelsen svarer de ikke har fått
økonomiundervisning på skolen. Men mens bare 31
prosent sier de har lært om privatøkonomi på skolen, sier 63 prosent at de har
lært om budsjett. Det kan tyde på at mange ikke kobler visse temaer til
privatøkonomi.
Annonse
Få lærer om forbrukerrettigheter
Av dem som har hatt undervisning i privatøkonomi på skolen,
oppgir 65 prosent at det var ganske eller svært nyttig. Dette er høyere enn i
tidligere studier, skriver forskerne.
De fleste av de som hadde fått undervisning på skolen, hadde lært om budsjett, regnskap og sparing. Færre hadde lært om boliglån,
forbrukslån, inflasjon og kredittkort. Enda færre hadde lært om bankkort,
investering og forbrukerrettigheter.
–
Manglende undervisning i forbrukerrettigheter kan gjøre ungdom økonomisk
sårbare. I verste fall kan de ende opp med å betale for produkter eller
tjenester de ikke trenger, eller de kan bli offer for svindel og falsk
markedsføring, skriver forskerne.
Eriksrud ved Forbrukerrådet forteller også at unge ofte tar kontakt med dem fordi de har blitt svindlet på nett.
– Det tyder på at stadig flere unge forbrukere ender opp i dyre abonnementsfeller eller betaler for varer de aldri får, sier hun til forskning.no.
Slik ble studien gjort
Forskerne sendte ut spørreskjema til 2.220 unge mellom 18 og 20 år. Deltakerne vurderte eget kunnskapsnivå på ulike privatøkonomiske temaer. De svarte også på en kunnskapsquiz, for et mer objektivt mål på kunnskap.
Rapporten er finansiert av Kredinorstiftelsen.
Ressurssterke snakker mer om penger
I familier med stabilt god råd lærer unge mer om økonomi enn
i familier med dårlig råd. Jo bedre familiens økonomi er, jo mer snakker
foreldrene med barna om privatøkonomi.
Flere av deltakerne fra hjem med solid familieøkonomi har
god økonomisk kunnskap. Flere av dem scoret riktig i quizen, enn deltakere fra
hjem med dårlig råd.
En av syv ungdommer oppgir at de har gjeld. 5 prosent har
lånt av foreldrene. Bare 3 prosent har lån i banken. Forskerne vet ikke
lånebeløpet, eller om det er billige studielån eller forbrukslån med dyre
renter.
Annonse
Forbrukslån og kredittkortgjeld kan være et hinder for å ta
opp og betjene boliglån senere i livet.
Klart flere av dem som kommer fra familier med dårlig råd,
har lån. De som har lært mye om økonomi
fra skolen har mindre gjeld enn de som har lært mindre.
– I kontakten med de unge ser vi at det nettopp er kunnskap om gjeld som er utfordrende. Mange forstår ikke konsekvensene av å benytte seg av kreditt eller ta opp dyre lån for å kjøpe bil eller forbruksvarer.
– Det kan i verste fall ha store konsekvenser for resten av livet, sier Eriksrud hos Forbrukerrådet.