Smartkuber på mobilen gir deg hjernetrim. (Foto: Marte Foss)
Dataspill skal avsløre demens
Eldre som får demens oppsøker ofte legen for sent. Nå jobber forskere med et spill som avdekker demens på et tidligere stadium.
NTNU
MarteFosskommunikasjonskonsulent
Publisert
Med alderen blir vi naturlig svekket mentalt, og for de aller fleste er det et normalt aldringstegn. Men små endringer kan være tidlige tegn på demens – tegn de eldre kanskje ikke tar alvorlig før sykdommen er kommet for langt.
Hyppige legebesøk er ressurskrevende, og resultatene av testen hos legen kan bli påvirket av at du befinner deg litt utenfor komfortsonen.
Forsker Konstantinos Boletsis ved NTNU ville utvikle et spill, som eldre kan bruke i sitt eget hjem.
– Spillet kan kartlegge og overvåke evnene dine og oppdage tegn til endringer som du kanskje ikke ville oppdaget selv. Det kan bidra til å avdekke demens på et tidligere stadium, sier Boletsis.
Smarte kuber
Boletsis har brukt teknologien Augmented Reality. Det betyr utvidet virkelighet, og går ut på å innlemme fysisk virkelighet i den digitale spillverdenen, slik mange kjenner det fra for eksempel Pokemon Go.
Smartkuber gir deg hjernetrimoppgaver på mobiltelefonen eller nettbrettet. For eksempel skal du etterligne et gitt mønster eller finne riktig ord, og så stave det.
Men for å løse oppgaven må du gå til den virkelige, fysiske verdenen. Der må du må ta i bruk seks klosser med bilder og farger, og bruke dem i riktig rekkefølge.
Det digitale spillet er samordnet med klossene som ligger på bordet foran deg og det registrerer om kombinasjonen du har funnet er riktig. Hvis du får en score som er under et visst nivå, vil du få en oppfordring om å oppsøke lege for å gå gjennom grundigere testing.
Spillet Smartkuber hører til i den kategorien spill som både er underholdning og nytte. Spillingen er motiverende og lystbetont, men har også et mer alvorlig formål med å varsle om noe er galt. Boletsis mener at spillindustrien kan utvide nedslagsfeltet sitt, for eksempel innen helse.
Ofte går ikke eldre med demens til legen før sykdommen har kommet så langt at omgivelsene reagerer. Spillet gir mulighet til å trimme hjernen jevnlig, samtidig som det overvåker spillerens mentale evner.
– Spillet skal ikke erstatte en legetime, men være en uformell måte å se varseltegn på, forklarer Boletsis.
Boletsis prøvde ut spillet i en brukergruppe med mennesker i 60-70-årene. Det viste seg at vekslingen mellom den fysiske virkeligheten og det digitale spillet, bidro til at det ble mer forståelig for disse brukerne. Ikke alle i denne aldersgruppen er fortrolige med digital teknologi.
Annonse
– Bruk av fysiske gjenstander i spillet viser seg å ha en større effekt enn om alt foregår digitalt. Derfor egner denne spillteknologien seg spesielt bra når formålet er å måle mental svikt, sier Boletsis.
Han forteller at denne spillteknologien i fremtiden vil kunne gjøre det mulig å overvåke spillernes motorikk. Dårligere motorikk kan også være tegn på kognitiv svikt, dermed får spillet flere data å vurdere ut fra.
– Dette er forbedringer vi har mulighet til å gjøre i den videre utviklingen av spillet, sier Boletsis.
Referanse:
Boletsis Costas and McCallum Simon. Smartkuber: A Serious Game for Cognitive Health Screening of Elderly Players. Games for Health Journal. August 2016, 5(4): 241-251. doi:10.1089/g4h.2015.0107. Sammendrag.