Annonse
Hvordan skal kommuner jobbe for å få flere innvandrere ut i arbeidslivet? Kommunenes sentralforbund (KS) lanserer denne uke en forskningsbasert nettside som gir tips til veiledere som arbeider med introduksjonsprogrammet. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB Scanpix)

Ny nettside til de som skal veilede innvandrere

Kommuner som bosetter flyktninger har plikt til å tilby et introduksjonsprogram, som skal gi innvandrere grunnleggende ferdigheter i norsk språk og samfunnsliv, og forberede dem på utdanning eller arbeid. Målet er at minst 70 prosent av deltakerne skal direkte ut i arbeid eller utdanning etter avsluttet introduksjonsprogram.

Noen kommuner klarer dette bra, mens andre sliter. Landsgjennomsnittet lå i 2016 på 58 prosent.

KS har gitt Østlandsforskning i oppdrag å undersøke innholdet og kvaliteten på veiledningen som flyktningene får i introduksjonsprogrammet. Prosjektet heter Arbeidsretting og differensiering av introduksjonsprogrammet og avsluttes denne uke med lansering av en nettside som presenterer ti faktorer for å få dette til.

Forskerne har valgt ut fem kommuner i forskjellige deler av Norge og av forskjellig størrelse. Felles for disse fem er at de har gode resultater med å få flyktninger i arbeid. I Asker, Rælingen, Stange, Trondheim og Volda var kommuneansatte villige å dele sine erfaringer i intervjuer og bli observert av forskerne.

– Her har vi intervjuet programveiledere, lærere, ledere, arbeidsgivere og flyktninger for å finne svar på hvordan de jobber for å oppnå så gode resultater, forteller prosjektleder og sosialantropolog Trude Hella Eide.

Hvordan tilrettelegges veiledningen for å bidra til de mest effektive resultatene?

Nøkkelen til suksess ligger både i organiseringen av tjenesten og hos den enkelte veileder.

– Veldig ofte snakker vi bare om veiledning som noe som skjer mellom deltaker og veileder. Det nye i dette prosjektet er at vi også har sett på systemet. Hvordan er veileders arbeidsmiljø, kompetanse, verdigrunnlag? Måten tjenesten er organisert på, har også betydning for måten veiledningen utøves på.

 

Powered by Labrador CMS