På Björkö fant arkeologer både ubrukte og brukte båtnagler, skiferbryn og verktøy for trebearbeiding. Det skal ha vært et verft i vikingtiden.

Sverigeferie? Her er noen forskertips til hva du kan gjøre i nabolandet vårt

Svenskene bærer også på et stykke vikinghistorie. Hvis ikke det er noe for deg, kan du gå på teater.

Nordmenn er Sveriges største utenlandske turistgruppe, skal vi tro Regjeringen.no.

Det betyr at tusenvis av nordmenn krysser grensene til söta bror i sommer.

Og på andre siden møtes vi av… skog.

Geologi, solsystem eller vikinger?

Men Sverige er mer enn skog. Det vet de fleste. Ikke minst forskere ved Stockholms universitet.

Og før de la inn autosvar på e-post og slukket lyset på kontoret for sommeren, tok de seg tid til å komme med noen tips på universitetets nettsider.

De foreslår at du vandrer gjennom vår geologiske historie – eller kanskje hele solsystemet. Eventuelt kan du besøke nylig utgravd vikingarv.

To milliarder års historie

Alasdair Skelton oppfordrer deg sterkt til å legge turen til Utö. Han er professor i geokjemi og petrologi.

– På Utö kan man se hvordan landet vårt «steg opp av havet» for nesten to milliarder år siden. Deretter kan man se hvordan livet begynte å komme i gang - og gjennom fotosyntesen økte oksygeninnholdet i atmosfæren.

Det har satt sine spor på Svenskekysten. Alasdair forklarer at oksygennivået fikk jernet i havet til å skilles ut, og det dannet seg voldsomme jernrike masser som blant annet har blitt brutt opp i Utö-gruvene.

På Utö kan du få en lærerik geologitime i vakre omgivelser i den svenske skjærgården.

Verft fra vikingtiden

Hvis du ikke helt lar deg fenge av bergarter og gruvedrift, er kanskje vikingtiden mer i din gate.

– Et anlegg som dette, et verft fra vikingtiden hvor folk reparerte båtene sine, har aldri blitt funnet før. Det er den første i sitt slag, sier Sven Isaksson, professor i arkeologi.

Vikingarven ligger på nordsiden av øya Björkö i Mälaren og er nettopp gravd ut.

– Når man har gått den guidede turen som pleier å slutte oppe på Borgberget, er det verdt å ta en tur over Svarta jorden og følge muren til dens nordlige ende, tipser Sven Isaksson.

Han foreslår å vandre rundt og se for seg stedet som en gang lå der.

Denne rekonstruksjonen av et vikingskip ligger på Björkö.

Solsystemet

– De store avstandene i universet er vanskelig, for ikke å si umulige, å forstå eller få en følelse av, sier Magnus Näslund. Han er universitetslektor i astronomi.

Men på «Sweden solar system» mener han at du får ei inntrykk av avstandene.

– Modellene viser tydelig at for eksempel planetene ikke ligger så nært hverandre som man kan tro når man ser tegninger og datagrafikk, sier han.

Du trodde kanskje at «Sweden solar system» var et museum innenfor fire vegger. Men nei - for at avstandene skal bli riktige, ligger ulike planeter med god spredning rundt om i landet.

Drottningholms Slottsteater

For den som liker høykultur i staselige omgivelser, bør du kanskje vurdere Drottningholms Slottsteater.

Det syns i alle fall Petra Dotlacilová. Hun er forsker i europeisk dansehistorie og teaterkostymer mellom 1500- og 1700-tallet.

– I midten av juli viser Drottningholms slottsteater en innspilling av fjorårets «Agrippina» på storskjermen i parken – helt gratis!

– Jeg så førpremieren på filmen, og den var helt fantastisk, fortsetter hun.

Erotikk og teaterkostymer

Ifølge teaterets nettsider er Agrippina en ironisk komedie om makt og erotikk og stykket har en sterk kvinne i tittelrollen.

Handlingen er hentet fra romersk historie og dreier seg om den maktsyke keiserinne Agrippina, som legger planer for at sønnen Nerone skal overta tronen etter keiser Claudio.

«Agrippina» ble skrevet til karnevalet i Venezia i 1710.

– Så går det nye forestillinger i Slottsteatret i august: Vivaldis «Il Giustino», sier hun.

– Drottningholm har også en ny utstilling av teaterkostymer i teateret som er kjempefin. De skal ha kommenterende visninger av utstillingen gjennom sommeren.

Drottningholms Slottsteater står attpåtil på Unescos verdensarvliste.

Drottningholms Slottsteater ligger en kort kjøretur fra Stockholm.