Toyota, Norwegian, IKEA og Coop troner på de fire øverste plassene i fersk omdømmeanalyse. - De har fremragende omdømme etter et ekstraordinært oppsving, sier BI-forsker Peggy S. Brønn.
Kilde: RepTrak Norge 2008: Tabellen viser bedriftens totale omdømme på en skala fra 0 til 100 poeng (100 er best).
Gjennom de siste årene har det blitt stadig mer fokus på bedriftens omdømme.
Det handler om å bli godt likt og respektert av folk flest. Når media avslører skandaler i næringslivet, er bedriftene raske med å sette i verk tiltak for å redusere det såkalte omdømmetapet.
Se bare på Telenor, som gjør hva de kan for å reparere skadene etter at det ble avslørt kritikkverdige arbeidsforhold hos en av selskapets underleverandører i Bangladesh.
Selv om media bruker mest plass på det som går galt i næringslivet, har Norges 30 mest synlige bedrifter bedret sitt omdømme gjennom det siste året.
Det viser omdømmeanalysen Rep Trak Norge 2008, som gjennomføres av Apeland Informasjon og Reputation Institute i samarbeid med førsteamanuensis Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI.
Toyota tar teten
Toyota er nykommer blant Norges 30 mest synlige bedrifter, og er ikke snauere enn de går helt til topps med 84,4 av maksimalt 100 mulige omdømmepoeng. Toyota er rett og slett Norges best likte bedrift.
Det er kanskje ikke noen stor overraskelse. Toyotas bilforhandlere har gjennom flere år lykkes med å gjøre kundene sine fornøyd. Det viser de årlige målingene til Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
Omdømmeanalysen RepTrak Norge gjennomføres i år for femte år på rad. Mer enn 8000 nordmenn (8 348) er blitt bedt om å vurdere Norges 30 mest synlige bedrifter innenfor sju hoveddimensjoner: Produkter og tjenester, innovasjon, arbeidsmiljø, etikk, ledelse, økonomi og samfunnsansvar.
Ekstraordinært oppsving
Hele fire bedrifter oppnår i år mer enn 80 av 100 mulige omdømmepoeng, og får totalkarakteren fremragende omdømme. – Dette er en imponerende fremgang, sier førsteamanuensis Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI.
Fjorårets vinner, Ikea, har styrket sitt omdømme i forhold til 2007. Selskapet går frem med 2,1 poeng til 80,8 omdømmepoeng. Ikea må likevel se seg slått av nykommeren Toyota og årets komet, flyselskapet Norwegian.
Matvarekjeden Coop scorer høyt blant det norske folk på etikk, samfunnsansvar, produkter/tjenester og arbeidsmiljø. Det bringer Coop opp på en sterk 4. plass på 2008-lisetn over Norges mest likte bedrifter.
Best likte produkter
Det er bedriftens produkter og tjenester som teller mest når det norske folk skal fortelle hvilke virksomheter de liker best. Det bidrar med 26,7 prosent av det overordnede omdømme, viser RepTrak 2008. Toyota tar førsteplassen, fulgt av Tine Norwegian, Coop og Ikea.
Nordmenn er også opptatt av ledelse og etikk, som utgjør henholdsvis 15,9 og 15,7 prosent av bedriftens totale omdømme.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos kan fortsette å smile over at selskapet hans oppfattes som Norges best ledede selskap, foran Ikea, Microsoft, Aker og Toyota.
Annonse
Coop, Toyota, Norwegian, IKEA og Kiwi oppfattes som best på etikk, viser RepTrak 2008.
Referanse:
RepTrak Norge 2008. Omdømmeanalyse gjennomført av Apeland Informasjon og Reputation Institute i samarbeid med førsteamanuensis Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI.