Selskaper som har et godt rykte eller kjendisstatus gjør det bedre i aksjemarkedet enn sine ukjente konkurrenter i både opp- og nedgangstider, ifølge en amerikansk studie.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
En studie av 291 amerikanske selskaper i perioden 1991-2005 viser at selskaper med et svært godt rykte eller kjendisstatus taper mindre på overraskende negative resultater, og tjener mer på overraskende positive resultater.
- Klarere forventninger
Forskerne ved University of Denver skriver at investorer har klarere forventninger til selskaper med høy status, og at positive overraskelser øker forventningene. Investorer har også litt ekstra godvilje hvis det skulle komme et overraskende negativt kvartalsresultat.
Noen av selskapene forskerne mener har svært godt rykte er Berkshire Hathaway, Toyota og Xerox, mens Amazon, Apple, eBay, Starbucks og Yahoo er blant kjendisselskapene som trekkes frem.
- Kjendisselskaper genererer en positiv følelsesmessig gjenklang, de får oss til å føle oss bra, sier professor Michael D. Pfarrer, en av studiens forfattere, i en pressemelding.
- Rykte og status avgjørende
Studien referer til overraskende resultater som ”avvikende adferd” siden aksjeanalytikere som regel får mye informasjon om hvordan selskapene tror de kommer til å gjøre det fremover.
Men overraskelser skjer innimellom, og de bryter da med aksjonærenes forutinntatthet.
- Overraskelser skjer til tross for selskapenes forsøk på å veilede om resultater. Overraskelser i inntekter bryter med markedets forventninger, og når de skjer kan selskapets rykte eller kjendisstatus være avgjørende for hvordan markedet reagerer, sier Pfarrer.
Godt rykte gir færre overraskelser
Studien peker også på at et selskap med godt rykte har 32 prosent mindre sannsynlighet for å komme med overraskende inntekter, sammenliknet med kjendisselskaper.
Men om et selskap har godt rykte eller ikke er ikke en faktor som øker sannsynligheten for negative overraskelser.
Et annet resultat fra studien var at investorer reagerte mer positivt på overraskende inntektsresultater fra kjendisselskaper enn de gjorde på tilsvarende resultater fra selskaper med godt rykte.
I et tre dagers vindu etter at et overraskende positivt resultat offentliggjøres, tjener kjendisselskapene over 1 prosent mer enn de med et solid rykte.
Studien ble trykket i Academy of Management sitt 2008 Best Paper Proceedings.
Kilde:
Annonse
Pfarrer, M.D., Pollock, T.G., & Rindova, V.P., Does noblesse oblige? The effects of firm reputation and celebrity on earnings surprises and investors’ reactions, The Best Papers Proceedings, Academy of Management Annual Meeting 2008