Vil bedre økologisk mat

Undersøkelser viser at folk er positive til økologisk mat, og dagligvarehandelen opplever sterk vekst i omsetningen av økologiske produkter. Det er allikevel sterkt behov forbedringer for å bedre tilgjengelighet og kvalitet og redusere prisene.

Publisert

For å få ytterligere fart på omsetningen av økologisk frukt og grønt, har dagligvarekjeden Coop innledet et samarbeid med forskere.

Målet er å finne ut hvordan slike produkter bør pakkes og fraktes for å holde seg friske og fine helt fram til butikkhyllene.

- Vi vil se på hvordan dagens emballasje- og distribusjonsløsninger virker inn på kvalitet og holdbarhet på veien fra produsent til forbruker, forteller Knut Lutnæs, prosjektleder og miljøsjef i Coop.

- Vi har valgt å gjøre forsøk med noen av de største produktene, som potet, eple, kålrot og salat, sier han.

Prosjektet skal også kartlegge miljøbelastninger i forbindelse med pakking og distribusjon av produktene. Målet er at hele verdikjeden for økologiske produkter skal være så effektiv og miljøvennlig som mulig.

Hindre sløsing

- Dette prosjektet går også ut på å finne ut hva som skal til for å redusere svinn i verdikjeden og hindre at produktene blir dårlige, forteller Erik Svanes i Østfoldforskning. Han leder forskningsdelen i prosjektet.

Ifølge Svanes stemmer ikke den allmenne oppfatningen om at mye emballasje er lik høy miljøbelastning. Når det gjelder frukt og grønt kan det like gjerne være motsatt.

"Hvem får den første prisen for forskning og utvikling i Oppland?"
"Hvem får den første prisen for forskning og utvikling i Oppland?"

God emballasje og riktig pakking, for eksempel én og én blomkål, eller fire og fire tomater, gir mindre svinn fordi det øker sjansen for at produktene kommer hele og fine fram til forbrukeren.

- En hyggelig bieffekt av prosjektet kan derfor være at kundene får en bedre forståelse for hvorfor vi må bruke mer emballasje for å ta vare på produktene, sier Svanes.

Økt kunnskap

Hittil er det gjort lite forskning på kvalitet og holdbarhet i økologisk frukt og grønt. Dette prosjektet vil bidra til økt kunnskap som aktørene i bransjen vil bruke til å optimalisere pakking, lagring og transport av disse produktene.

Partnere i prosjektet er Emballasjeforsk, Matforsk, Nordgrønt (Coop Norges produsentorganisasjon for frukt og grønt) og Østfoldforskning. Forskningsrådets matprogram bidrar til finansieringen av prosjektet som går fra 2007-2009.