Annonse
Hva har du avslørt om deg selv i dag? (Foto: Colourbox)

Hvor mye vet Facebook om dine politiske meninger?

NTNU-forskere vil finne ut hvor mye bruken vår av sosiale medier avslører om våre politiske standpunkter.

Publisert

Mange av oss deler mye om oss selv i sosiale medier. Men i hvor stor grad forteller bruken om våre politiske meninger?

Nylig ble det kjent at Facebook tillot at millioner av sosiale medier profiler ble brukt til kommersielle og politiske formål av firmaet Cambridge Analytica.

– Tanken om at Cambridge Analytica og andre politiske aktører kan manipulere stemmer og politiske meninger ved hjelp av målrettet markedsføring er skummelt for mange, sier førsteamanuensis Pieter de Wilde ved Institutt for historiske studier ved NTNU.

– NTNU vil finne ut hva våre sosiale medieprofiler avslører om våre politiske meninger og følelser, sier De Wilde.

Samtidig vil forskerne gi folk flest innsikt i hva store politiske aktører mener å vite om oss.

Kan de manipulere oss?

Selv om en slik bruk av Facebook i seg selv neppe kom som en overraskelse på fagfolk, vakte det oppmerksomhet blant brukere som brått ble bekymret for privatlivet sitt og kanskje for demokratiet.

Så i hvor stor grad har folk flest grunn til å være bekymret?

– Skeptikere mener mulighetene for mikromålretting og manipulering av den demokratiske prosessen egentlig er ganske begrenset, sier De Wilde.

Men så lenge verktøyene og analysene som Cambridge Analytica brukte forblir selskapshemmeligheter, vet vi ikke hvor mye slike kommersielle aktører vet og hva de i praksis er i stand til å gjøre.

Vil styrke brukere flest

– Målet er å bidra med kunnskap slik at enkeltmennesker bedre forstår hva våre sosiale medieprofiler avslører om våre politiske orienteringer, og hvordan, sier førsteamanuensis De Wilde.

Dette blir et tverrfaglig samarbeid mellom flere avdelinger ved NTNU. Det fireårige prosjektet er kalt Trondheim Analytica og involverer fagfolk fra humaniora, samfunnsvitenskap og informatikk.

– Det er en del av NTNUs arbeid for å gi kunnskap om virkningen av de digitale endringene, til beste for folk flest, sier De Wilde.

Powered by Labrador CMS