Annonse
Selfier er blitt noe folk verden rundt tar over alt. Men hvorfor gjør vi det? Noen vil sikkert svare at vi tar så mange selfier og deler dem på sosiale medier, fordi det er blitt teknisk mulig å gjøre det. Psykologi-forskere tror det ligger andre forklaringer bak. (Illustrasjonsfoto: Dean Drobot / Shutterstock / NTB scanpix)

Selfier svekker selvtilliten

Dette skjer i hodet på den som tar en selfie. 

Publisert

Dersom du tar en selfie og deler den på et sosialt medium, så får du i de fleste tilfeller dårligere selvtillit.

Dette finner koreanske psykologi-forskere som har sett nærmere på et svært hverdagslig fenomen.

Målte følsomhet og selvtillit

Studien i Sør-Korea skal være den første som har gransket hvordan den som tar en selfie selv påvirkes av handlingen. 78 studenter deltok i eksperimentet.

Forskerne fokuserte på to faktorer: Det som kalles sosial sensitivitet. Og altså selvtillit.

Deltagerne i eksperimentet tok bildene med sine egne smarttelefoner. Deretter fikk de beskjed om å dele bildet på et sosialt medium. Eller bare lagre bildet på sin egen mobil.

Straks etterpå målte forskerne deltagernes reaksjonstid på visse sosiale stimuli som ble presentert på en dataskjerm. Selvtilliten ble gransket gjennom å måle med hvor stor skrift deltagerne skrev signaturen sin.

Skrev mindre signaturer

Reaksjonstiden på sosiale stimuli ble mindre etter at deltagerne i eksperimentet hadde tatt en selfie og delt den på nettet. Det samme ble størrelsen på deltagernes signaturer.

Det første får de koreanske forskerne til å konkludere med at følsomheten du kjenner på overfor mennesker rundt deg, blir større av å ta en selfie og dele den med andre på medier som Facebook, Instagram eller Snapchat.

At signaturen ble skrevet mindre, får forskerne til å konkludere med at selvtilliten ble svekket. Sammenhengen mellom mindre signatur og svekket selvtillit er funnet i tidligere studier.

Det hører med at selvtilliten ble enda mer svekket om deltagerne tok en selfie – og kun lagret den på mobilen.

Selfier og sosiale medier har gitt oss en mulighet til konstant å få bekreftet oss selv gjennom andre. Det har også gitt oss mulighet til konstant å sammenligne oss selv med andre. (Illustrasjonsfoto: Roman Samborskyi / Shutterstock / NTB scanpix)

Annen forskning på selfier

Også flere andre nyere studier har sett på det moderne fenomenet selfie og selfiedeling på sosiale medier.

Forskere har blant annet fått bekreftet at selfier handler om hvordan vi ønsker å framstå overfor omverdenen. Fordi selfien lett kan endres med bilderedigeringsverktøy på smarttelefonen, blir det enda lettere å manipulere presentasjonen av oss selv.

Selfier handler også ifølge forskere – ikke helt overraskende – om at vi ønsker å få en bekreftelse på oss selv fra omverdenen.

Sosiale regler ved deling av selfier

Når noen bekrefter oss gjennom å skrive i kommentarfeltet under selfien, skjer det som oftest i tråd med visse sosiale regler.

Dette er en type sosial samhandling mellom mennesker som hele tiden gjentas. Dermed får den preg av å være et rituale: Du tar et bilde av deg selv. Du legger bildet ut på et sosial medium (eventuelt etter å ha redigert det). Et antall venner gir deg tilbakemelding.

Det hele skjer i tråd med sosiale regler for hvordan akkkurat denne samhandlingen bør foregå og hva det kan stå i kommentarfeltet.

Det nye med den sørkoreanske studien er altså at den sier noe om hva dette muligens gjør med selvtilliten din.

Referanse:

Youngsoo Shin, Minji Kim, Chaerin Im og Sang Chul Chong: «Selfie and self: The effect of selfies on self-esteem and social sensitivity», tidsskriftet Personality and Individual Differences, februar 2018. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS