Denne artikkelen er produsert og finansiert av Norges idrettshøgskole - les mer.

De som trener i gruppe trener mer regelmessig enn de som trener individuelt.
De som trener i gruppe trener mer regelmessig enn de som trener individuelt.

Derfor virker gruppetrening så bra

Folk som trener i gruppe er de som trener mest regelmessig. Men hvordan klarer enkelte instruktører å få med seg deltakerne igjen og igjen, uke etter uke?

Stikkordet er kontinuitet. Men hvordan skal du få til å trene jevnlig?

Flere studier viser at gruppetrening kan bidra til å redusere både stress i hverdagen og risiko for depresjon.

I tillegg kan den bidra til økt trivsel og glede under og etter selve treningsøkten. Og det gir motivasjon for å fortsette å trene.

Alt dette er mye tydeligere hos de som trener i gruppe, sammenliknet med de som trener hver for seg.

PODCAST: Gruppetrening

I NIH-podden får du svar på hvorfor gruppetrening virker så bra. Gjest i denne episoden er Eva Katrine Thomsen. Hun har skrevet masteroppgave på NIH om gruppetrening og undersøkt hva som gjør at noen instruktører lykkes kontra andre. Episoden finner du nederst i denne saken.

En unik treningsform

– Det som gjør gruppetrening unikt, er den fantastiske opplevelsen som skapes sammen med andre i en sal. Vi beveger oss til musikk, jobber mot et felles mål og har en felles visjon for timen, sier Thomsen.

Forskning viser at det å trene sammen gjør at man yter mer. Man presterer bedre og får dermed mer ut av treningsøkten.

– Å trene sammen med andre som liker å være i fysisk aktivitet, kan bidra til at en mer positiv opplevelse til trening.

Musikk må til

Musikk er et annet viktig element ved gruppetrening. Forskning viser at musikk påvirker humøret og stå-på viljen.

– Musikk kan være med å kamuflere eller distrahere følelsen av utmattelse og tretthet. Da klarer du ofte å yte litt ekstra. Det er også med på å aktivere spenningsnivået i kroppen. Enten for å fyre opp, eller på slutten av timene når vi ønsker å roe ned. Veien til regelmessig trening

Thomsen forteller at de som trener i gruppe er flittigere til å bruke treningssenteret. Det sosiale aspektet er viktig når det kommer til motivasjon og kontinuitet. Gruppetrening tilrettelegger for mestring, et sosialt miljø, man blir tatt godt imot og man blir sett. Her spiller instruktøren en viktig rolle.

– Instruktøren er flink til å verdsette og rose innsats fremfor prestasjon. Det er motiverende å føle seg sett og inkludert, og dette er en viktig nøkkel for å fortsette å trene.

Å booke en time gir også kontinuitet.

–Da får man det inn i kalenderen og det blir en slags treningsavtale, sier hun.

De beste instruktørene

Gruppetreningsinstruktørene er de på et treningssenter som møter flest mennesker i løpet av en uke. De har derfor en unik mulighet til å bidra til økt bevegelsesglede blant folk.

Eva Kathrine Thomsen har i sin masteroppgave gjennomført flere dybdeintervjuer med deltakere fra gruppetimer. Her er det helt tydelig at instruktørene er svært viktige for deltakerne.

Dette definerer de beste instruktørene:

  • Profesjonalitet: Møter opp i god tid, som har et gjennomarbeidet program, de ser hver enkelt og hilser alle velkommen.
  • Kommunikasjon: Gode til å kommunisere med deltakerne under og etter timen. Gode til å vise og forklare øvelsene i trinntimer. Dette skaper forutsigbarhet og gjør det lettere for deltakerne å henge med - å mestre øvelsene.
  • Musikk: Gode på musikkvalg tilpasset timen og øvelsene.
  • Autentisk: Våger å by på seg selv. De er personlige uten å bli private.
  • Fellesskapsfølelse: Evner å skape en fellesskapsfølelse gjennom dialog, visjon og målsetting.
  • Mestringsfølelse: Tilrettelegger med ulike alternativer slik at alle kan føle mestring.
  • Lederskap: Positiv og inkluderende, eller mer autoritære.

Hvordan få med de som ikke trener i dag?

– Hvordan vi skal få med flere? Vi i treningsbransjen må bli flinkere på å vise frem hele spekteret av treningstilbud. Det finnes timer for absolutt alle typer mennesker. Trening handler ikke bare om å løfte tungt og gå ned i kjelleren, men om å ha glede av å være fysisk aktiv, sier hun.

Thomsen anbefaler at man må bør prøve seg i litt forskjellige timer for å finne ut hva man synes er gøy og hvilke instruktører man liker best. Det er først da man vil klare å holde på, å få kontinuitet i treningen og komme tilbake uken etter.

– Det er det som er nøkkelen til bedre helse. Kontinuitet.

Powered by Labrador CMS