Nett-TV: Tror fisken er fra i går

Ni av ti sier de ikke vil kjøpe fisk som er eldre enn fire dager. Men folk kjenner liten forskjell på om fisken er to eller 14 dager gammel.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskere ved Nofima Marked har undersøkt folks oppfatning av fersk fisk.

Først ved hjelp av spørreskjemaer i 30 dagligvarebutikker over hele landet. Deretter ble 420 forbrukere kalt inn til praktiske tester i Hamar, Stavanger og Tromsø.

Der smakte de på prøver av kokt torsk og vurderte rå torskefilet med og uten informasjon om fangstdato.

- Resultatet viser at kundene har urealistiske forventninger til hvor fersk fisken er, sier seniorforsker Margrethe Esaiassen ved Nofima Marked.

Lar seg påvirke

Blindtestene viser at kundene både ser og smaker liten forskjell på torsk 2-15 dager etter fangst. Best likt var 5-7 dager gammel torsk.

Over halvparten ville fortsatt kjøpe torsken 15 dager at den var fanget.

Når kundene fikk vite hvor gammel fisken var, endret de holdning. Fisk ferskere enn fem dager ble vurdert mye bedre, mens fisk eldre enn ni dager ble vurdert vesentlig dårligere.

Kun én av ti ville kjøpe 15 dager gammel fisk.

All fisk skal merkes

Neste år blir det obligatorisk å merke fisk i fiskedisken med fangst og slaktedato. Dermed vil kundene nøyaktig hvor fersk fisken er når de står i butikken.

- Kundene tror de foretrekker den ferskeste fisken. I virkeligheten kjøper de fisk som er eldre. Hva skjer i butikken når de får vite at den likevel ikke er så fersk som de tror. Det er et stort behov for forbrukerinformasjon, sier Margrethe Esaiassen.

Undersøkelsen er utført for Norske Sjømatbedrifters Landsforening (NSL) på vegne av FHF.

Artikkel oppdatert 25/3/2015

Powered by Labrador CMS