Vår egen galakse Melkeveien kan bli slukt om noen milliarder år. Her er kjernen i galaksen, det hvite lyset representerer den sentrale stjernetåken. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Monstergalakser sluker naboen

Når de store galaksene ikke lager nok stjerner selv, vokser de seg større ved å ta for seg av andre galakser.

En del av de store galaksene i universet driver rovdrift på naboene, ifølge en ny studie.

Australske forskere har sett på 22 000 galakser og funnet ut at flere av de store galaksene så godt som har sluttet å produsere egne stjerner, og i stedet utvider seg ved å spise opp andre galakser.

Studien er presentert i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Tyngdekraften seirer

Forskernes bilder av galakser som kolliderer. (Foto: Simon Driver/Aaron Robotham, ICRAR)

En galakse kan vokse ved å lage stjerner av gass.

Mindre galakser produserer mange stjerner. Mens de mest massive galaksene nesten ikke produserer noen, konkluderer forskerne.

Det finnes altså også en annen måte å bli større på, og det viser seg at kannibalismen gjelder flere.

Astronomer har også tidligere fanget bilder av galakser som kolliderer og stjeler stjerner fra hverandre.

Når galaksene vokser, får de mer gravitasjonskraft og kan dra inn naboen.

På lang sikt, altså utenkelig mange milliarder år, forventer de australske forskerne at flere galakser i samme område vil smelte sammen og bli til noen få, gigantiske supergalakser.

Melkeveien blir spist

Vår egen galakse Melkeveien har også forsynt seg av andre galakser.

I framtida kan den selv ende i magen til den større galaksen Andromeda.

Kollisjonen kan skje om fem milliarder år, skriver forskerne.

Men lenge før den tid, vil alt liv på jorda være utdødd takket være sola.

Skjebnen til vår planet er trolig å bli spist opp av sola, selv om det har vært en viss debatt om hvordan det vil gå for seg, ifølge bladet Scientific American.

Robotham, A.S.G, m.fl.: Galaxy And Mass Assembly (GAMA): Galaxy close-pairs, mergers and the future fate of stellar mass. Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, online 19. september 2014.