Små barn regner med store tall

Små barn kan regne med store tall uten å kunne aritmetikk, viser britisk-amerikansk forskning. Selv om svarene er omtrentlige, viser barna klar forståelse for både addisjon og subtraksjon. Dette kan brukes i matte-undervisningen, mener forskerne.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskerne gav regneoppgaver til fem år gamle barn. En subtraksjonsoppgave kunne for eksempel lyde:

“Sarah har 64 drops og gir bort 13. John har 34 drops. Hvem av dem har flest drops?”

Klarte å regne med store tall

Barna fikk slike oppgaver både i kontrollerte laboratorieomgivelser ved Harvard University i USA og i klasserom. Lærerne deres var på forhånd bekymret for at barna skulle bli frustrert av oppgavene. De hadde jo ikke lært å regne med “mente” eller å “låne”.

Barna gikk til oppgaven med stor iver, og klarte å løse dem uten formelle aritmetiske ferdigheter.

Forsøkene viste at subtraksjon var vanskeligere enn addisjon, og at svarene ble mer usikre når barna skulle sammenligne to tall som var nesten like store.

Amerikanske forsøk

"Symbolforståelse er ikke nødvendig for å regne med store tall, viser eksperimentene ved Harvard University"

Eksperimentene ble gjort av forskere fra Harvard og fra Nottingham University i Storbritannia under ledelse av Camilla Gilmore, og resultatene legges fram i en artikkel i Nature 30. mai.

- Vi har visst en stund at voksne, barn og til og med småbarn og dyr har en oppfatning av tall, sier Elizabeth Spelke, en av de andre forskerne i teamet.

- Vi var likvel overrasket over å se at barn bruker sin numeriske sans når de får oppgaver i symbolsk aritmetikk, sier hun i en pressemelding fra tidsskriftet Nature.

Kan brukes i matte-undervisningen

Forskerne mener at barnas naturlige omgang med omtrentlige tallstørrelser kan utnyttes i matematikkundervisningen.

- Nøyaktig symbolsk aritmetikk tar år å lære og er vanskelig for mange barn, sier Gamilla Gilmore.

- Våre funn antyder nye mulige strategier for å lære grunnleggende matematikk på en morsom måte, sier hun.

Lenker:

Tidsskriftet Nature

Powered by Labrador CMS