Blomsten innkapslet i rav ble funnet på Den dominikanske republikk i 1986. Men det er først nå forskerne har klart å finne ut at den tilhører en ny art. (Foto: George Poinar)

Flere millioner år gammel blomst bevart i rav

Nå viser det seg at den karibiske planten er en hittil ukjent art.

En blomst har stivnet slik den lå for minst 15 millioner år siden.

Ravklumpen som omslutter den danner en tidskapsel fra da jorda var helt annerledes enn i dag. Blomsten på innsiden er den første av sin type som er funnet fra denne perioden.

Lenge før Nord- og Sør-Amerika ble knyttet sammen til ett kontinent, levde planten på det som i dag er øya som huser Den dominikanske republikk.

Fossilet kan være langt eldre enn 15 millioner år gammelt, for det er vanskelig å tidfeste så gammelt rav fra dette området, ifølge forskerne.

Sammenlignet med 200 blomster

Det er faktisk to blomster inni ravklumpen. De er ikke helt intakte, men sjeldent store deler av dem er bevart.

Blomstene ble funnet allerede i 1986, men det var først i fjor at de fikk navnet Strychnos electri.

Det var den amerikanske forskeren Lena Struwe som gjorde jobben med å artsbestemme dem. Hun sammenlignet de to blomstene inni ravklumpen med hele 200 blomster i samme slekt, Strychnos.

Likheter og forskjeller mellom de bittesmå hårene på kronbladene var bare noe av det hun forsøkte å finne ut av.

Men de fossile blomstene var ikke som noen i slekta. Dette er en helt ny art.

Viktig brikke i evolusjonen

Strychnos er tropiske planter – trær, busker eller lianer. Mange av artene i slekta er giftige, de inneholder stryknin.

Den nyoppdagede blomsten kan bli en viktig brikke for å forstå evolusjonen, mener forsker Struwe. For de to eksemplarene utgjør det første fossilet fra paleogen/neogen periode i Sør- og Mellom-Amerika fra en evolusjonær utviklingslinje som inneholder alt fra solsikker til poteter og kaffe.

Det betyr at det kan ha vært andre planter fra rekka i området allerede den gang.

George O. Poinar og Lena Struwe: An asterid flower from neotropical mid-Tertiary amber. Nature Plants letters, 15. Februar 2016. DOI: 10.1038/NPLANTS.2016.5. Sammendrag.