Annonse

Kampen om klippfisken

Norge er i dag dominerende innen produksjon av klippfisk. Men konkurranse fra land med lavere kostnader kan gjøre norsk klippfisk til historie.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Arnt Olav Aarseth i Bacalao Forum med det som fortsatt er en attraktiv vare fra norske produsenter; stor, hvit klippfisk av torsk."

- Med mer automatisering vil lønnskostnadene bli lavere, og norsk industri kan få et konkurransefortrinn. Derfor har vi flere FoU-prosjekter på teknologi, sier Arnt Olav Aarseth, som leder Bacalao Forum, et fagforum for saltfisk- og klippfiskindustrien i Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening.

En av hovedoppgavene for forumet er å dra i gang og koordinere forskning- og utviklingsprosjekter, og Fiskeriforskning er en av samarbeidspartnerne i FoU-arbeidet.

Tøff konkurranse

Produsenter i andre land kan gi norsk industri tøff konkurranse i tida framover. I Puerto Rico har norske produkter fått konkurranse fra Kina. Årlig importerer den karibiske øystaten tre til fire millioner kilo klippfisk produsert av alaska pollock, en art som er billig og fiskes i store mengder.

- Markedsarbeid er viktig. Det er bakgrunnen for at vi opprettet en stilling som markedsstipendiat for Mellom-Amerika, Karibia og USA.

Viktig med FoU

I samarbeid med Fiskeriforskning har Bacalao Forum tidligere utført forbrukerundersøkelser i Portugal.

- Vi ønsker også mer forskning på sammenhengene mellom produksjonsmetoder og smak. Slik kunnskap gir muligheter for å designe produkter med ulike smaksegenskaper, tilpasset forskjellige kundegrupper. Satsing på forsknings- og utviklingsarbeid blir viktig for å skape konkurransefortrinn, sier Aarseth.

Powered by Labrador CMS