Grønlandshvalen utenfor Svalbard er kritisk utrydningstruet, men en svært aktiv sanger. (Foto: Kit M. Kovacs og Christian Lydersen, Norsk Polarinstitutt)

Hør grønlandshvalen synge av full hals

Grønlandshvalen ved Svalbard kan 184 ulike låter. Hør noen av dem her.

Utenfor Spitsbergen svømmer svære dyr. Grønlandshvalen kan bli over 200 år gammel og er kjent for både rulling, stønning og finneflipping.

Og hører du nærmere etter, synger den faktisk der under isen. Eller gauler.

– Noen sanger er melodiske og nærmest trollbindende. Andre høres ut som hylende griser, sier Kit M. Kovacs til forskning.no.

Seniorforskeren ved Norsk Polarinstitutt er en av dem som har kartlagt grønlandshvalens sang.

Når forskerne senker en lydopptaker ned i havet, trer det fram avanserte kombinasjoner av toner.

Både antallet elementer hvalene slenger inn, hvordan de bygger opp sangen og frekvensen varierer.

– Det er store forskjeller. Man skulle nesten tro det var ulike arter, sier Kovacs.

Ingen andre pattedyr synger så variert – etter det forskerne vet. Bare noen få fugler er på høyde med grønlandshvalen.

Inntil nylig visste de heller ikke at grønlandshvalen var så raffinert. Aldri før har forskerne funnet så stor variasjon. 184 ulike sanger i løpet av tre år, for å være nøyaktig. Flest dukket opp om vinteren, i desember og januar.

Hør selv hvordan det låter når den marine kjempen klemmer i vei:

Bytter sanger ofte

Grønlandshvalens sang er fascinerende, synes forsker Kit M. Kovacs. (Foto: Norsk Polarinstitutt)

I 2010–2014 tok forskerne opp lyd i Framstredet mellom Grønland og Svalbard, i et kvarter hver eneste time av døgnet. Men opptakene fra 2011 fikk de ikke tak i.

Knølhvalen synger også, men den holder seg til samme sanger innenfor en sesong.

En studie som den danske nettavisa videnskab.dk tidligere har skrevet om, viste at en annen gruppe grønlandshvaler nynner på ulike låter fra år til år.

Men at det skulle finnes flere titalls forskjellige sanger hvert eneste år, kom som en overraskelse på forskerne. Sangene varte sjelden mer enn en måned før de ble byttet ut.

– Det er veldig gode nyheter at så mange sanger ble sunget av en så liten gruppe, sier Kovacs.

For grønlandshvalen i dette området er utrydningstruet, og koret kan tyde på at de er flere enn antatt. I løpet av de tre årene ble det registrert mer enn 3200 lydopptak med sang.

Forskerne vet likevel ikke hvilke hvaler som synger. Det kan være noen få individer som har et bredt repertoar eller mange som deler på flere låter.

Hanner som vil imponere?

Hvaler kan synge av ulike grunner. En amerikansk studie tyder for eksempel på at knølhvalen synger når den jakter på mat.

Kovacs tror det blant grønlandshvalene er hannene som synger fordi de vil pare seg.

– Det er konkurranse om hunnene, og sangen kan vise hva hannen har å by på, gjøre hunnen villig til å pare seg eller rett og slett sørge for at de finner hverandre i et ganske stort hav.

Men hvorfor så mange sanger på repertoaret? Det vet ikke forskerne, men de foreslår noen sannsynlige forklaringer.

Når dyr flest holder seg til en signaturlåt, kan det være for å sikre at parene finner hverandre blant ulike arter. Det trenger ikke grønlandshvalen utenfor Svalbard. Den er den eneste bardehvalen i sitt farvann. Evolusjonen har ikke trengt å gjøre sangen ensformig.

Eller kanskje er det motsatt, at det har vært en fordel å kunne mange sanger for å få napp hos damene.

En tredje mulighet er at de har blandet seg med grønlandshvaler fra andre steder ettersom havisen der nord smelter i stadig større grad og framkommeligheten blir enklere. Men det forklarer ikke hvorfor det er så mye variasjon i løpet av året.

Kathleen Mary Stafford, Christian Lydersen, Øystein Wiig og Kit M. Kovacs: Extreme diversity in the songs of Spitsbergen’s bowhead whales. Biology Letters, 4. april 2018. Doi: 10.1098/rsbl.2018.0056.