Tøffeldyr transporterer giftige stoffer

Mikroskopiske organismer kan rense jord som er forurenset med giftige tjærestoffer.

Fakta

Tetrahymena pyriformis er en ørliten organisme som beveger seg rundt ved hjelp av flimmerhår (cilier).

Organismen er kjent under navnet «tøffeldyret», men strengt tatt er det ikke et dyr, men en såkalt protozo. Protozoer er encellede organismer som for eksempel alger.

Navnet oppsto for snart 300 år siden, da den franske skolelæreren og mikroskopisten Louis Joblot fikk øye på et beslektet dyr. Han trodde det var en liten fisk og syntes den lignet en tøffel.

Kilde: Gyldendals Den Store Danske, Aarhus Universitet

Tøffeldyret er bare 0,05 millimeter langt, men ny forskning tyder på at det kan fungere som transportdyr.

En forskergruppe fra Aarhus Universitet har undersøkt mulighetene for å bruke tøffeldyret – Tetrahymena pyriformis – til å transportere tjærestoffer rundt i jorden.

Ifølge Rømer, nyhetsbrevet til Aarhus Universitet, kan dyrene få en overraskende nøkkelrolle ved rensing av jord som er forurenset med såkalte PAH-er.

Giftige tjærestoffer

PAH-er er giftige tjærestoffer som oppstår ved forbrenning, for eksempel i vedovner, bilmotorer og sigaretter.

Flere av dem er kjent for å være kreftfremkallende, og de kan forurense både luft og jord.

PAH-er regnes som vanskelige å fjerne fordi de binder seg til jordpartikler og er ikke vannløselige.

– Man har tidligere sett at slike stoffer kan transporteres passivt med vannstrømmen når de er bundet til små partikler, kolloider og bakterier. I vårt forsøk svømmer tøffeldyrene aktivt med PAH-ene, og da går ting mye raskere, forklarer ph.d.-student Dorothea Gilbert til nyhetsbrevet Rømer.

Bakterier bryter ned gift

PAH-er i jorden kan bli brutt av ned av enkelte bakterier, men hvis den forurensede jorden ikke inneholder nok av disse bakteriene, vil man ifølge Gilbert måtte flytte PAH-stoff til bakteriene.

Og det er her tøffeldyrene kommer inn i bildet.

– Med mikroorganismenes hjelp blir PAH-ene tilgjengelige for bakterier som kan bryte dem ned, sier Gilbert, som er ph.d.-student ved både Danmarks Tekniske Universitet og Aarhus Universitet.

Dorothe Gilbert m.fl.:Co-transport of polycyclic aromatic hydrocarbons by motile microorganisms leads to enhanced mass transfer under diffusive conditions, 2014, Environmental Science & Technology. DOI: 10.1021/es404793u.