Det er full aktivitet i en hangar ved Tromsø lufthavn. Verkstedutstyr og en gruppe flymekanikere er flydd inn fra Stockholm for å montere utstyret ombord i Lufttransport sitt 19-seters passasjerfly. (Foto: Rannveig H. Stiberg)
Det er full aktivitet i en hangar ved Tromsø lufthavn. Verkstedutstyr og en gruppe flymekanikere er flydd inn fra Stockholm for å montere utstyret ombord i Lufttransport sitt 19-seters passasjerfly. (Foto: Rannveig H. Stiberg)

Verdens første passasjerfly for miljøovervåking er norsk

Published

For første gang flyr et vanlig rutefly med utstyr og høyoppløselige avbildingssystemer du vanligvis finner ombord i satellitter. Forskere tror vi ser starten på en ny tidsalder for innsamling av miljødata, og at flyet vil bidra til økt sikkerhet og beredskap i Arktis.

Dornier DO228 er det første passasjerflyet i verden som nå får installert høyoppløselige sensorer og avansert kommunikasjonsutstyr vi vanligvis bare finner ombord i satellitter.

I første omgang er det avanserte kameraer og radiokommunikasjonsutstyr som installeres. Neste steg er å få en radar på plass, noe som gir enda bedre tilgang til data, særlig når det er dårlig sikt på grunn av skyer og mørke.Det er full aktivitet i en hangar ved Tromsø lufthavn.

– Vi forskere får tilgang til en rekke miljø- og klimadata som supplerer det vi allerede har via satellitter og bakkebaserte målinger. Vi kan gjøre bedre kartlegginger av is og isutbredelse, og få en bedre forståelse av prosesser til havs og på land som påvirker vegetasjonen og miljøet, enn vi har i dag, forteller seniorforsker Agnar Sivertsen ved Norut, som leder prosjektet Kompetansesenter for luftfartsbaserte tjenester.

Les mer om flyet på Noruts nettsider.