Øvelse gjør mester, heter det som kjent. Men da må vi vel gjøre det selv, i stedet for bare å se på at det blir gjort? Ny forskning viser at i noen tilfeller kan observasjon være nok.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Forskere ved Dartmouth College i Storbritannia ville undersøke om hjernen kan lære bevegelser ved å se på at de blir utført, eller om bevegelser må utføres av kroppen for at hjernen skal huske dem.
Forskerne fikk forsøkspersoner til å bruke et spesielt dataprogram. Her måtte forsøkspersonene utføre bestemte bevegelser etter hvert som piler dukket opp på skjermen, på samme måte som i dansespillet Dance Dance Revolution.
Deltakerne trente ett sett med bevegelser hver dag i fem dager. Et annet sett med bevegelser ble bare observert, men i like lang tid som settet som ble utført.
Målte hjerneaktivitet
Forskerne målte så aktiviteten i hjernen til forsøkspersonene ved hjelp av funksjonell magnetisk resonans-skanning (functional magnetic resonance, fMRI).
Skanningen fokuserte på et nettverk av celler i hjernen som er ansvarlige for bevegelse og minne. Dette nettverket heter the Action Observance Network (AON) og befinner seg i det nedre parietal- og i premotor-området i hjernen.
Aktiviteten i AON ble målt før og etter de fem dagene med dansetrening.
Store likheter mellom aktiv og passiv læring
Forsøkspersonene viste like mye aktivitet i AON for bevegelsene de bare hadde sett bli utført, som for bevegelsene de selv hadde gjort.
- Tidligere forskning viser at det er en sammenheng mellom aktiv og passing læring, sier Emily Cross, leder for det vitenskapelige forsøket.
- Men vi ble likevel overrasket over den utrolige likheten i hjerneaktivitet når forsøkspersonene så på bevegelser som de aktivt hadde utført og når de så på bevegelser som de bare hadde observert.
Kan hjelpe hjerneskadde
Eksperimentet er et ledd i forskningen på hvordan hjernen lærer og hvordan hjernen kan komme seg igjen etter skader.
Forskerne ved Dartmouth College håper at den påviste overlappingen mellom læring gjennom observasjon og læring ved å utføre bevegelser kan hjelpe til med å forbedre rehabiliteringsteknikker for personer med fysiske eller nevrologiske hjerneskader.
Referanse:
E. S. Cross, D. J. M. Kraemer, A. F. de C. Hamilton, W. M. Kelley & S. T. Grafton, Sensitivity of the Action Observation Network to Physical and Observational Learning, Cerebral Cortex, 2008; DOI: 10.1093/cercor/bhn083