Se og lær!

Øvelse gjør mester, heter det som kjent. Men da må vi vel gjøre det selv, i stedet for bare å se på at det blir gjort? Ny forskning viser at i noen tilfeller kan observasjon være nok.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Forskere ved Dartmouth College i Storbritannia ville undersøke om hjernen kan lære bevegelser ved å se på at de blir utført, eller om bevegelser må utføres av kroppen for at hjernen skal huske dem.

Forskerne fikk forsøkspersoner til å bruke et spesielt dataprogram. Her måtte forsøkspersonene utføre bestemte bevegelser etter hvert som piler dukket opp på skjermen, på samme måte som i dansespillet Dance Dance Revolution.

Deltakerne trente ett sett med bevegelser hver dag i fem dager. Et annet sett med bevegelser ble bare observert, men i like lang tid som settet som ble utført.

Målte hjerneaktivitet

Forskerne målte så aktiviteten i hjernen til forsøkspersonene ved hjelp av funksjonell magnetisk resonans-skanning (functional magnetic resonance, fMRI).

Skanningen fokuserte på et nettverk av celler i hjernen som er ansvarlige for bevegelse og minne. Dette nettverket heter the Action Observance Network (AON) og befinner seg i det nedre parietal- og i premotor-området i hjernen.

Aktiviteten i AON ble målt før og etter de fem dagene med dansetrening.

Store likheter mellom aktiv og passiv læring

Forsøkspersonene viste like mye aktivitet i AON for bevegelsene de bare hadde sett bli utført, som for bevegelsene de selv hadde gjort.

Venstre hjernehalvdel med områdene som tilhører the Action Observance Network (AON) tegnet inn i farger. AON er et av områdene i hjernen som er ansvarlig for bevegelse og hukommelse. Illustrasjon: Emily Cross

- Tidligere forskning viser at det er en sammenheng mellom aktiv og passing læring, sier Emily Cross, leder for det vitenskapelige forsøket.

- Men vi ble likevel overrasket over den utrolige likheten i hjerneaktivitet når forsøkspersonene så på bevegelser som de aktivt hadde utført og når de så på bevegelser som de bare hadde observert.

Kan hjelpe hjerneskadde

Eksperimentet er et ledd i forskningen på hvordan hjernen lærer og hvordan hjernen kan komme seg igjen etter skader.

Forskerne ved Dartmouth College håper at den påviste overlappingen mellom læring gjennom observasjon og læring ved å utføre bevegelser kan hjelpe til med å forbedre rehabiliteringsteknikker for personer med fysiske eller nevrologiske hjerneskader.

Referanse:

E. S. Cross, D. J. M. Kraemer, A. F. de C. Hamilton, W. M. Kelley & S. T. Grafton, Sensitivity of the Action Observation Network to Physical and Observational Learning, Cerebral Cortex, 2008; DOI: 10.1093/cercor/bhn083

Lenke:

Cerebral Cortex: Les rapporten her.

Powered by Labrador CMS