Resultatene fra den nye studien viste at de de eneggede tvillingene så oftere på de samme tingene enn det de toeggede tvillingene gjorde. (Foto: Vadim Zakharishchev, Shutterstock, NTB scanpix)

Genene bestemmer hva vi får med oss

Forskere har studert tvillinger og funnet ut at hva vi velger å fokusere på i en situasjon bestemmes av genene våre.

Har du noen gang lagt merke til hvordan du og vennen din ikke alltid legger merke til de samme tingene som skjer? Om det er når dere er ute og går eller ser en film. Det kan skyldes genene.

Ved å observere tvillinger har svenske og amerikanske forskerne sett at eneggede tvillinger oftere fokuserer på de samme tingene.

Studien er nylig publisert i tidsskriftet Current Biology.

Forskjeller mellom eneggede og toeggede tvillinger

233 tvillingpar i alderen 10-14 år var med på studien. Halvparten av dem var eneggede, mens den andre halvparten var toeggede tvillinger. Tvillingene ble vist 80 forskjellige bilder som inneholdt både sosiale og ikke-sosiale situasjoner. Forskerne analyserte hvordan de bevegde øynene sine i de tre sekundene hvert bilde ble vist.

Resultatene viste at de de eneggede tvillingene så oftere på de samme tingene enn det de toeggede tvillingene gjorde.

– Om den ene tvillingen for eksempel så på et bestemt ansikt i en viss tid, så var det høyere sannsynlighet blant eneggede tvillinger at den andre tvillingen så på det samme stedet til samme tid, sier Terje Falck-Ytter, forsker ved Center of Neurodevelopmental Disorders på Karolinska Instituttet i Sverige, i en pressemelding.

Forskerne konkluderer med at hvordan vi mennesker tar til oss informasjon ved bruk av blikket, skyldes genetiske faktorer.

– Resultatene tyder på at genene våre påvirker hvilken del av det visuelle miljøet som raskt velges i hver situasjon. Disse prosessene er pågående og har store konsekvenser for våre handlinger, sier Falck-Ytter.

– Kan lede til større kunnskap om autisme

Han forteller at barn skaper sitt eget visuelle miljø gjennom hvordan de bruker synet sitt, noe som kan påvirke både hvordan barnet utvikler seg og hvordan det reagerer på omgivelsene sine.

Studien gir også kunnskap om sykdommer som autisme. Autisme kjennetegnes blant annet ved at pasientene unngår blikkontakt. Falck-Ytter forteller at resultatene fra den nye studien gir forskerne grunnleggende kunnskap om hvordan genene våre påvirker hvordan vi ter oss og former vårt eget miljø.

Daniel P. Kennedy m.fl: Genetic Influence on Eye Movements to Complex Scenes at Short Timescales. Current Biology. DOI: 10.1016/j.cub.2017.10.007. November 2017. Sammendrag.