Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - les mer.

Nye digitale hjelpemidler kan brukes i utredning og behandling av psykiske lidelser.

Kan VR-briller kurere deg for angst, fobier og depresjon?

I en kunstig virkelighet kan pasientene øve på situasjoner som er utfordrende.

Selv om helsemyndigheter i flere år har anbefalt mer bruk av digitale verktøy i behandlingen av psykiske lidelser, er teknologien fortsatt lite brukt i den kliniske hverdagen.

Dette ser ut til å forandre seg nå.

VR kan brukes mot mange psykiske lidelser

Forskere ser en økning både når det gjelder bruk på pasienter og forskning på nye digitale hjelpemidler. Og de kan brukes både i utredning og behandling av psykiske lidelser.

De fleste har hørt om VR i forbindelse med spill.

Nå er dette på full fart inn i behandlingen av personer som sliter med ulike psykiske lidelser som angst, fobier, depresjon og alvorlige psykiske lidelser som schizofreni og psykoselidelser.

Podcast: VR i behandlingen av psykiske lidelser

Professor Jan Ivar Røssberg og førsteamanuensis Unn Haukvik har med gjester i podcasten Psykopoden. I denne episoden forteller forskerne June Ullevoldsæter Lystad og Christer Lunde Gjerstad mer om hva VR er og hvordan dette kan brukes i behandlingen.

Hør hele episoden her.



Møter angsten i 3D

Forskerne June Ullevoldsæter Lystad og Christer Lunde Gjerstad forteller om hvordan pasienter kan bruke VR-briller og øve på å takle utfordrende situasjoner i et dataskapt miljø.

Har du for eksempel angst for store menneskemengder, kan du øve på å takle dette ved å bruke VR-briller. Gjennom ulike programmer i VR-brillene kan pasienten på terapeutens kontor oppsøke slike situasjoner med mange mennesker.

Sammen kan da pasienten og terapeuten utforske hva som skjer i denne situasjonen og se på hva som er hensiktsmessige mestringsmåter.

Etter å ha øvd på dette i den virtuelle virkeligheten sammen med terapeuten, kan pasienten senere og mellom behandlingstimene øve på dette i den virkelige verden.

Foreløpige erfaringer tyder på at læring som gjøres i VR, lar seg overføre til reelle situasjoner.

Hør mer om hvordan dette vil påvirke framtidens behandling av psykiske lidelser i denne episoden av Psykopoden.

Powered by Labrador CMS