BZZZZT! Eureka!

En behandling med elektrisk strøm til hjernen gjorde forsøkspersoner flinkere i matte, ifølge en ny studie. - Kanskje kan dette hjelpe matteslitere, sier forskerne bak funnene.

"Strømbehandling kan fyre opp matteevnene dine, ifølge den nye studien. (Foto: www.colorbox.no)" (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Du setter kanskje pris på elektrisk strøm når den gjør det mulig for deg å drømme deg bort med mp3-spilleren din i mattetimen.

Men behandling med nettopp strøm kan kanskje også gi hjernen din en tupp bak og øke de matematiske evnene dine, antyder en ny studie.

En gruppe forsøkspersoner skulle løse talloppgaver mens de hadde strømførende elektroder festet til hodet, over området i hjernen som kalles isselappen.

Hjernestimuleringen gjorde dem flinkere i testene, og forbedringen varte i seks måneder, ifølge studien som ble publisert i tidsskriftet Current Biology

Elektrisitet påvirker

- Jeg vil så visst ikke anbefale folk å gi seg selv elektrisk sjokk over en lav sko, men vi er ekstremt begeistret for potensialet i disse funnene, sier en av forskerne, Roi Cohen Kadosh fra University of Oxford.

Forsøkspersonene, som ble vurdert til å ha normale matteevner, måtte blant annet lære seg verdien av en rekke med tulletall, og ordne dem riktig i forhold til hverandre.

Elektrodene ble satt utenpå hodet over det bestemte hjerneområdet som er viktig for tallforståelse.

El-stimuleringsteknikken er kjent som Transkraniell direkte strømstimulering (TDCS), og kan redusere eller øke nervecellenes aktivitet.

Menneskehjerne fotografert ved Universitetet i Oslo. (Foto: Bjørnar Kjensli)

Kan hjelpe slagpasienter?

Mange sliter med matematikk. Blant annet viser en NORSTAT-undersøkelse fra 2009 at rundt 30 prosent av mødre og fedre i Norge føler at de kan for lite matematikk til å hjelpe med lekser på ungdomsskolenivå.

Men det finnes også mer alvorlige tilfeller - enkelte klarer ikke engang å telle vekslepenger i butikken, og noen personer kan ha fått nedsatte matteevner etter for eksempel et slag, ifølge Kadosh og kollegaene.

Det er disse han og kollegaene vil teste ut behandlingen på framover.

- Hvis det virker, kan det få viktige konsekvense, sier Kadosh, som tar forbehold om at matteslit kan ha mange ulike årsaker - fra depresjon til dårlig selvtillit.

- Blir ikke Einstein

Tidligere har de samme forskerne klart å påføre personer midlertidige regnevansker med en annen type hjernestimuli.

Nå kan det altså se ut til at en god gammeldags el-karamell tilført på riktig sted kan virke fremmende på matteevnene.

Men noen nobelpris i matematikk vil fremdeles være en smule urealistisk å håpe på for matteknoterne, mener Kadosh.

- Elektrisk stimulering vil nok ikke gjør deg om til Albert Einstein, men hvis vi lykkes, kan det kanskje hjelpe noen med å takle matten bedre, sier han i en pressemelding fra Cell Press.

Electrical Brain Stimulation Improves Math Skills. Pressemelding fra Cell Press