I 1961 ble thalidomid trukket fra markedet. Men stoffet hadde allerede rukket å skade 10 000 babyer og trolig forårsake mange spontanaborter. (Foto: Reuters, University of California, NTB Scanpix)

Derfor ble barna født uten bein og armer

Forskere er endelig på sporet av forklaringen på thalidomid-katastrofen. Og det er jo en fordel, siden stoffet stadig er i bruk.

Saken var en av de største medisinske skandalene noensinne.

Legemidlet thalidomid hadde vist seg å ha en kvalmestillende effekt, og ble gitt til tusenvis av gravide kvinner i Europa, Australia og Sør-Amerika på slutten av 1950-tallet. Men etter få år begynte leger å få en forferdelig mistanke:

Kunne midlet stå bak økning i tilfeller av alvorlige misdannelser, der babyer ble født uten armer og bein, eller med feil i organene?

Men hvordan?

Viktig protein

Lignende skader hadde ikke dukket opp i dyreforsøkene da legemidlet ble testet. Og forskerne hadde ingen anelse om hva slags mekanismer som lå bak. Tiårene etterpå har vist at dette er svært vanskelig å finne ut av.

Selv om biter av puslespillet har dukket opp i de senere årene, har forskerne fortsatt ikke løst gåten. Men nå mener et team av amerikanske forskere at de har kommet et skritt nærmere.

Etter å ha studert menneskelige stamceller, oppdaget de at medisinen så ut til å hemme et spesielt protein som er med på å regulere genene i kroppen. Dette proteinet, SALL4, er viktig for utvikling av bein og armer.

Dette stemmer også godt overens med annen forskning som har vist at mennesker med mutasjoner i SALL4 ofte får misdannelser som minner mye om skadene til thalidomid-barna.

Brukes i kreftbehandling

De nye resultatene viste også at thalidomid bare ser ut til å påvirke SALL4 i enkelte arter, som menneske, aper og kanin. Mus, rotter og fisk går fri. Dette kan forklare hvorfor forskerne ikke oppdaget den skadelige effekten av stoffet i dyreforsøk.

Ennå vet vi ikke den fulle sannheten om hvordan thalidomid virker. Det er grunn til å tro at stoffet også påvirker andre reguleringsstoffer i cellene. Dette blir det viktig å finne ut av. For thalidomid og lignende medikamenter ble slett ikke kastet på skraphaugen permanent.

Stoffene er stadig i bruk, for eksempel i behandling mot noen typer kreft. Dersom vi finner ut mer om hvordan disse midlene faktisk virker i kroppen, er det kanskje også mulig å utvikle varianter med færre skumle bivirkninger.

K. A. Donovan, J. An, R. P. Nowak, J. C. Yuan, E. C. Fink, B. C. Berry, B. L. Ebert, E. S. Fischer, Thalidomide promotes degradation of SALL4, a transcription factor implicated in Duane 2 Radial Ray Syndrome, eLife, august 2018.