Sædceller sniffer seg frem

Sædceller er kjent for å være gode svømmere, men hvordan finner de frem? De har en ekstremt god luktesans som viser vei.

se video

Forskerne har filmet de tapre svømmerne på ferden i det vi kan kalle en tredemølle for sædceller.

Videoen kan du laste ned her.

Tre strømmer med flytende væske blir matet inn i ett kammer. Den øverste strømmen er en buffer, den midterste inneholder sædcellene, og i den nederste strømmen ligger saftene som sædcellene trekkes mot.

Det holder ikke med kratige svømmetak hvis du ikke aner hvor du skal. Da hjelper det hvis målet sender ut velduftende safter og du har antennene på plass.

Tidligere studier har vist at sædceller svømmer mot stoffer som skilles ut fra hunners reproduksjonsorganer.

Sperma har faktisk et biokjemisk maskineri som gjør at de kan følge sporet av disse duftene - selv om de retningsgivende saftene er tynnet ut 100 000 ganger, viser en ny studie på mus.

Tredemølle

Forskerne bak studien har laget en egen innretning for å teste sædcellenes luktesans - en slags flytende tredemølle for sperma.

Akkurat hvilke kjemikalier som tiltrekker sædcellene har de ikke klart å finne ut enda, men de ser at saftene har en tydelig virkning på de små svømmerne.

Bedre forståelse av hvordan sædcellene tiltrekkes eggstokkene, kan hjelpe forskerne med å forstå hvorfor enkelte par har problemer med å bli gravide.

Sædkvalitet

Defekter i sædcellenes luktesans kan være en årsak til sterilitet.

En måling av sædcellenes evne til å lukte seg frem vil kunne brukes til å bestemme sædkvaliteten, eller åpne muligheter for behandling hos sterile menn, rapporterer amerikanske forskere i tidsskriftet Analytical Chemistry.

De mener også at innretningen de har konstruert er et bedre verktøy for å måle såkalt kjemotaksis, cellers evne til å bevege seg mot ønskede kjemikalier eller vekk fra uønskede stoffer.

Sachiko Koyama, Dragos Amarie, Helena A. Soini, Milos V. Novotny og Stephen C. Jacobson; Chemotaxis Assays of Mouse Sperm on Microfluidic Devices; Analytical Chemistry; pp 3354 - 3359; doi: 10.1021/ac052087i.

Indiana University: Pressemelding