Full musikk, null opplevelse?
Nedlasting og storforbruk av musikk har sløvet musikksansen vår, mener en gruppe britiske psykologer. Mens tidligere generasjoner var musikknytere, har iPod-generasjonen mistet lytteopplevelsen.
De tre musikkpsykologene tekstet 346 personer daglig i to uker over mobiltelefonen, med et spørreskjema om musikken de hadde hørt på siden forrige spørrerunde.
- Få studier har undersøkt hvordan folk opplever musikk i hverdagssituasjoner, sier dr. Adrian North ved University of Leicesters avdeling for psykologi.
- Denne undersøkelsen gir oss noen foreløpige data om hvem de lytter til musikk sammen med, hva de hører på og hvordan de reagerer følelsesmessig, og når, hvor og hvorfor de lytter.
North utførte undersøkelsen sammen med professor David Hargreaves fra University of Roehampton og Jon Hargreaves fra University of York.
Hører alene
Svarene viste at testpersonene hørte på mye musikk (mest popmusikk), de lyttet mest til musikk når de var alene og mens de gjorde noe annet samtidig, og lyttet for det meste om kvelden og i helgene.
Hvor mye de likte musikken var også avhengig av hvor personene var og hvem de var sammen med.
- Den store tilgangen til valgfri musikk kan ha ført til en mer passiv holdning til musikken i hverdagen. Funnene tyder på at musikken heller sjelden var det testpersonene fokuserte på.
- Istedet ble den tatt for gitt, og var et produkt som ble konsumert under andre aktiviteter, sier North.
Live og unplugged
I tiden før Internett, radio eller opptaksutstyr var live framføring den eneste måten du kunne høre musikk. Komponisten var hovedpersonen, og musikerne var mediet som bragte musikkopplevelsen til publikum.
- Å lytte til musikk ble sett som en begivenhet med “nesten mystiske evner til å kommunisere”, mener North.
Denne mystikken forvant da massemediene kom på banen. Musikk ble lett tilgjengelig og mer av en forbruksvare. Men det enorme musikkutvalget har først kommet de siste årene.
En ressurs
- Siden så mye musikk av ulike genre nå er lett tilgjengelig gjennom mp3-spillere og Internett, kan det hevdes at folk aktivt bruker musikk i hverdagssituasjoner i mye større grad enn før.
- Musikken blir nå ansett mer som en ressurs enn en forbruksvare, sier Adrian North.
Men selv om vi er mer aktive musikkbrukere enn noen tiår tilbake, kan musikkopplevelsen ha blitt mer avhengig av hva som skjer omkring oss, tilføyer han.
- Vårt forhold til musikk i hverdagen er kanskje sofistikert, men det er ikke nødvendigvis preget av sterk følelsesmessig involvering.