1 000 000 har besøkt forskning.no

I august passerte forskning.no 1 000 000 unike besøkende siden starten i april 2002. Hver måned er om lag 100 000 besøkende innom nettstedet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

- Det er selvsagt hyggelig at et nytt nettsted om forskning og kunnskap kan vise til slike tall, men vi har fortsatt mye å gå på, sier ansvarlig redaktør og daglig leder i forskning.no, Steinar Q. Andersen.

De neste ukene lanserer forskning.no en ny web-TV-løsning, SMS-tjenester, samt flere andre redaksjonelle og interaktive tjenester som skal trekke til seg nye besøkende.

- Hver dag ser vi at våre saker dukker opp i andre medier, og det synes vi er hyggelig. Vi har tydeligvis stort gjennomslag og troverdighet hos de andre mediene, sier Andersen og legger til at de nå vil gjøre forskning.no mer kjent i skoleverket.

Forskning.no ble stiftet 31. januar 2002 og lansert 10. april samme år. Bak nettstedet står utdannings- og forskningsinstitusjoner i Norge, men forskning.no er en uavhengig nettavis som redigeres etter Redaktørplakaten. Målgruppen er alle over 15 år, med vekt på de såkalte unge voksne.

forskning.no er Norges fremste, nettbaserte, kanal for formidling fra norsk og internasjonal forskning. Målet er å være engasjerende og nysgjerrighetsvekkende, fungere som en nyhets- og ressursbank for brukerne, og gi ny innsikt og forståelse. Sentralt står ønsket om å bedre forskningens omdømme og gjennomslag i det norske samfunnet.

- Til forskjell fra tradisjonell forskningsformidling tar forskning.no utgangspunkt i hva de besøkende vil finne, og ikke hva den enkelte forskningsinstitusjon ønsker å formidle. Det gir et langt mer dynamisk nettsted, sier Andersen. Han legger til at det nødvendigvis ikke er noen konflikt mellom de to ønskene, men at det snarere legger føringer på hvordan stoffet presenteres.

- Det er en myte at forskningsresultater er umulig å formidle. Som all annen journalistikk er dette snakk om et håndtverk, men slikt stoff blir ofte nedprioritert i redaksjonene fordi de gode sakene ikke ligger så oppe i dagen. Det merker vi jo tydelig ettersom de fleste saker vi finner fram til og skriver artikler om dukker opp i andre medier, sier Andersen.

Mer informasjon om forskning.no.

Powered by Labrador CMS