Beckham på hjernen

At David Beckham er i tankene til fotballsupportere og ungpiker kommer neppe som noe sjokk. Men at han også okkuperer mye plass i toppetasjen til 7-åringer? Joda, fyren kan fortsatt overraske...

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Han er etter sigende verdens mest medieomtalte ballsparker, den engelske landslagskapteinen - han som også skrur’n i hjørnet forholdsvis ofte.

Selv forskere på de mest bortgjemte institutter og støvete kontorer kan risikere å ha fått med seg at David Beckham ikke er som fotballspillere flest.

Et forskerteam fra University of Bath i England har undersøkt rollen merkevarer spiller i engelske sju- til elleveåringers dagligliv. Og jammen er Beckham sentral her også.

Både helt og skurk

Barna i studien ser på ham både som en “helt” og en “skurk”, og bruker hans handlinger på og utenfor banen for å forstå om noe er “rett” eller “galt”, rapporterer forskerne, ifølge universitetet.

Teamet fikk et aldri så lite snev av hakeslepp i forbindelse med studien “Beckham: Hero, villain or a bit of both? The childrens viewpoint”.

Kjendiser dominerte nemlig blant de 150 barnas interesser - mer enn leketøy, klær og andre produkter i deres målgruppe.

- Vi spurte om de kunne fortelle hva de var mest opptatt av. Vi ble overrasket over at selv hos sju- til elleveåringer handlet de mest intense diskusjonene om kjendiser, sier forsker Agnes Nairn ved University of Bath’s School of Management.

"Englands kaptein David Beckham. Bilde fra vennskapskampen mellom England og Argentina på Stade de Geneve i Sveits 12. november 2005."
"Englands kaptein David Beckham. Bilde fra vennskapskampen mellom England og Argentina på Stade de Geneve i Sveits 12. november 2005."

Blant alle stjerner og celebriteter vakte den styrtrike engelske fotballspilleren med de ofte skiftende frisyrene størst interesse hos barna.

- Kompleks kulturell figur

Nairn mener funnet sier mye om vårt sterkt kjendis-fokuserte samfunn, og at det støtter forestillingen om at kjendiser som Beckham også er blitt merkevarer vi “forbruker”.

Men forskeren fremhever en annen side ved det glamorøse fotball-ikonet som mer betydningsfull:

- Rollen Beckham spiller som en som en kompleks kulturell figur er viktigere. Barna bruker ham for å diskutere moral og verdier, og for å forstå “bra” og “dårlig”, sier Nairn.

Ifølge forskerne ser både foreldre og lærere ut til å ha gjort mye for de engelske barnas store kjendis-interesse.

De har fortalt om og fremhevet Beckhams karriere, som en oppmuntring til å være standhaftig og jobbe hardt.

Marerittet i 1998-VM

For fotballspilleren og trendsetteren ble ikke født med den berømmelige sølvskjeen i munnen. Fotballkarrieren hans vaklet dessuten etter åttendedelsfinalen mot Argentina i Frankrike-VM 1998.

Den gang ble den unge yndlingen utpekt til syndebukk av engelsk presse, fordi han sparket til argentinske Diego Simeone - med utvisning som resultat. England røk ut på straffespark.

David Beckham var ikke lenger nasjonens kjæledegge, snarere hoggestabben. Men han red stormen av. I dag er Beckham landslagskaptein, og i førsteoppstillingen til den spanske gigantklubben Real Madrid.

Uttrykte beundring

Barna forskerne intervjuet i studien var bare spedbarn, eller i beste fall smårollinger, da Beckham “mistet hodet” i liggende stilling på fransk gress i fotball-VM 1998.

Likevel sa mange av dem at de kjente til utvisningen, og Beckhams vei til kapteinsbindet på landslaget.

- Mange uttrykte beundring for måten han kom tilbake på, som en sterkere spiller og kaptein, sier forsker Patricia Gaya Wicks, førsteforfatter i studien.

Det fantes også noen barn i studien som ikke viste nesegrus beundring for David Beckham. Noen kritiserte stjernens fokus på mote som “show off”, og andre var ubekveme med hans åpenbare materielle velstand.

Referanse:

Patricia Gaya Wicks, et al. Beckham: Hero, villain or a bit of both? The childrens viewpoint. Studie fra University of Bath, England.

Les mer:

Her finner du University of Bath.

Powered by Labrador CMS