Kanskje det er en god idé å legge inn et par økter med Monopol i sommerferien? Barn lærer nemlig matematikk når de spiller brettspill.Foto: Gorm Kallestad, NTB)
Barn som spilte brettspill to ganger i uka, ble bedre i matte
Til og med vikingene brukte brettspill til å trimme hjernen.
Forfedrene våre krysset sverd i et brettspill som krevde både kløkt og intellekt,
ifølge en
artikkel fra Forskningsrådet på forskning.no.
Nå viser en ny studie fra Chile at brettspillene gjør barn
flinkere til å regne.
Barna som deltok i studien, var mellom tre og ni år gamle. Brettspillene de spilte, var tallbaserte, slik som Stigespillet og
Ludo.
Spillene gjorde barna flinkere til å telle, legge til og
trekke fra og til å forstå om et tall er høyere
eller lavere enn et annet.
– Å spille brettspill kan være en god strategi for å lære
seg både elementær og komplisert matte, sier Jaime Balladares fra Pontificia
Universidad Católica de Chile i en pressemelding.
Han er en av forskerne bak studien og mener barn kan ha nytte av å spille et par ganger i uken sammen med en barnehagelærer eller lærer.
Studien ble nylig publisert i
det vitenskapelige tidsskriftet Early Years.
– Bør brukes mer på norske skoler
Elin Reikerås er professor i pedagogikk ved Universitetet i
Stavanger.
Hun er positiv til både brettspill og den nye studien.
– Brettspill
inneholder mye telling, tall og rekkefølge. Dette er en god måte å
lære matematikk på, skriver hun i en epost til forskning.no.
Reikerås
mener brettspillene som beskrives i studien, kan ha samme betydning for barns matematikkutvikling som bøker har for leseutviklingen.
– Skolen
burde ta dem i bruk i større grad enn de gjør i dag.
Yatzy som
hjemmelekse
Annonse
Hun
foreslår at elevene får brettspill som hjemmelekse: Spill to runder Yatzy med
en voksen og ta med yatzyarkene på skolen i morgen.
– Det
kan gi like mye læring som standard regneoppgaver. I tillegg kan det skape en glede for matematikk, ifølge Reikerås.
– Selvfølgelig
bør spill som er tilpasset alder, også brukes i barnehagen, noe barnehagene
allerede gjør.
Spilte i 20 minutter
Studien er en såkalt kunnskapsoppsummering. Det betyr at forskerne
tok for seg studier som allerede finnes om brettspill og oppsummerte funnene i
en egen studie.
Den er basert på til sammen 19 studier fra år 2000 fram til
i dag og tar for seg barn mellom tre og ni år. Bortsett fra én studie, handler alle om forholdet mellom brettspill og barnas matteegenskaper.
Alle barna fikk et opplegg der de spilte brettspill i
gjennomsnitt to ganger i uka i cirka 20 minutter. Slik holdt de på i en og en halv måned.
Det var stort sett lærere, terapeuter og foreldre som spilte
sammen med dem.
Ble testet i mattekunnskapene
Alle barna ble testet i matte både før og etter de
begynte å spille brettspill.
Forskerne delte matteegenskapene inn i flere kategorier, som for
eksempel enkel tallforståelse. Det går blant annet ut på å kunne navngi tall og
forstå at det ene tallet er høyere eller lavere enn det andre.
De andre kategoriene gikk på dypere forståelse, slik som pluss og minus, gangetabellen og generell interesse for matematikk.
Annonse
Barna som spilte brettspill, ble sammenliknet med barn som
ikke spilte i det hele tatt.
Resultatene viste at brettspillbarna ble flinkere i cirka
halvparten av oppgavene de løste etterpå. Og en av tre ble bedre i matte sammenliknet
med de som ikke spilte brettspill.
Referanse:
Jaime Balladares m.fl: The effects of board games on math skills in children attending prekindergarten and kindergarten: A systematic review. Early Years. Juli 2023. Sammendrag.