Flere mennesker opplever matteangst. En oppfatning er at ikke alle kan lære matte og at noen rett og slett ikke kan lære seg faget.
– Det er feil. Alle elever kan lykkes, men det krever tid. Her er læreren viktig, sier førsteamanuensis Guri Nortvedt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo (UiO).
Noen regnestykker har et fasitsvar, mens det ofte er mange måter å regne på. Det gir rom for mer kreativitet og moro i mattetimene. Det er også viktig for elevenes trivsel at de ikke får inntrykk av at det er én riktig måte å gjøre matte på. Det er stort sett alltid flere veier til målet, forteller hun.
– Lærere må hjelpe elevene med å se på seg selv som en som kan mestre matte, en såkalt matematisk identitet, fremhever Nortvedt.
Forskningsjournalist Ynge Vogt forteller om at han drømte om å delta i et slags matte-OL på skolen i grenen hurtigregning. Det skjedde ikke, men 40 år senere skrev han en bok om hvordan en kan løse regneoppgaver raskt.
Klasseromskontrakten
Finnes det noen gode måter for at flere elever skal trives med matematikkfaget?
– En klasseromskontrakt handler om at læreren og elevene blir enige om hvordan de skal jobbe med faget. Dette gjør at alle elevene kan delta og trives. For eksempel er noen elever mer stille enn andre. Da gjelder det å skape en klasseromskontrakt for å inkludere også dem, forteller Nortvedt.
– Et annet eksempel er å etablere at det ikke er greit å le av medelever som gjør feil, fortsetter hun.
Matematikk hjelper oss å forstå verden
– Jeg tenker at matematikk er et språk som hjelper oss forstå verden. Det handler om å bruke faget til kunne analysere de fenomenene som er rundt oss, for å forstå dem, skape orden og for å kunne ta valg, sier Guri Nortvedt.
I podacst-episoden Matematikk for alle snakker vi med førsteamanuensis Guri Nortvedt og Yngve Vogt om hvordan matematikk kan hjelpe oss å forstå samfunnet og verden rundt oss.
De kommer også med tips til foreldre som vil hjelpe barna å bli engasjerte i matte.