Om folk som spiser mye grønnsaker har mindre sannsynlighet for å få hjerteinfarkt, så kan det skyldes at grønnsakene beskytter hjertet og blodårene deres. Men det kan også være at folk som spiser mye grønnsaker er mer opptatt av helse og trening enn de som spiser lite grønnsaker.

Beskytter ikke grønnsaker oss mot hjertesykdom likevel?

En ny, stor studie setter spørsmålstegn ved det.

«Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag».

Slik lyder kostholdsrådene fra myndighetene. De er basert på nasjonal og internasjonal forskning.

De begrunnes med at vi vil få redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, og flere vanlige kreftformer.

Nå har en gruppe britiske og kinesiske forskere sett nærmere på sammenhengen. I en stor studie har de fulgt en halv million personer over flere år.

Forskernes noe overraskende konklusjon er at de ikke finner bevis for at grønnsaker beskytter mot hjerte- og karsykdommer.

Motsatt av hva mye annen forskning viser

Mange andre studier tyder på det motsatte.

I 2017 gjorde en forskergruppe en metaanalyse. Det betyr at de studerte mange studier om samme tema.

I alt 142 publikasjoner, som inkluderte flere hundre tusen personer, var med i denne studien. Alle så på sammenhengen mellom inntak av frukt og grønnsaker, og risikoen for kroniske sykdommer flere år senere.

– For hvert 200 gram mer frukt eller grønnsaker man spiser, gir det åtte til ti prosent redusert risiko for hjertesykdom, slag og tidlig død – helt opp til et inntak på 800 gram, sa førsteforfatter Dagfinn Aune til forskning.no.

Millioner av dødsfall i verden kunne altså ha vært unngått hvert år, hvis folk hadde spist store mengder frukt og grønt, konkluderte forskerne med.

Kontrollerte for andre faktorer

Også i den nye studien finner forskerne at risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer er lavere for de som spiser grønnsaker.

Risikoen er omtrent 15 prosent lavere for de med høyest inntak av grønnsaker, sammenliknet med de med lavest.

Men hva skjer når forskerne kontrollerte for andre faktorer som livsstil, kosthold generelt, trening, røyking og overdrevet alkoholinntak?

Jo, da ble faktisk ble den positive effekten av grønnsakene borte.

En halv million deltakere

En halv million personer i alderen 40 til 69 år fra England, Skottland og Wales inngår i den nye studien som nå er kommet fra UK Biobank.

De ble registrert og fylte inn spørreskjema i perioden 2006 og 2010.

I spørreskjemaet ble de spurt mange ting. Blant annet om økonomi, livsstil, helse, medisinbruk, fysisk aktivitet.

Deltakerne ble også spurt om hvor mye rå og kokte grønnsaker de spiste hver dag.

I tillegg ble det tatt prøver av blodet, urinen og spyttet deres.

Helsen til disse personene ble fulgt opp gjennom databaser over sykehusinnleggelser og nasjonale dødsårsaksregistre de neste tolv årene.

Når analysene er gjort ser altså forskerne at det ikke er mulig å finne bevis for at inntak av grønnsaker har en beskyttende effekt på forekomsten av hjerte- og karsykdommer.

Det forteller hovedforfatter av studien, Qi Feng ved Universitetet i Oxford, i en pressemelding.

I stedet viser analysene deres at den beskyttende effekten svært sannsynlig kan forklares av andre forstyrrende faktorer, som sosioøkonomisk situasjon og livsstil.

Sier ikke noe om årsak og virkning

Det er en såkalt observasjonsstudie forskergruppen har gjort.

Det betyr at de har kartlagt hva folk spiser gjennom å spørre dem om det. Deretter forsøker de å finne koblinger mellom mat og risikoen for sykdom og død.

Mye av kunnskapen vi har om kosthold og helse stammer fra slike studier, skriver forskning.no i en artikkel fra 2018.

Årsaken er at det er nesten umulig for forskere å gjennomføre eksperimenter der de bestemmer at noen deltakere skal spise grønnsaker og andre ikke, for eksempel.

En svakhet med observasjonsstudier er at det er veldig vanskelig for forskerne å tolke slike studier.

De forteller om assosiasjoner og sammenhenger, men de sier ikke hva som er årsak og virkning.

Om folk som spiser mye grønnsaker har mindre sannsynlighet for å få hjerteinfarkt, kan det skyldes at grønnsakene beskytter hjertet og blodårene deres.

Men det kan også være at folk som spiser mye grønnsaker er mer opptatt av helse og trening enn de som spiser lite grønnsaker. Og da er det kanskje treningen – ikke grønnsakene – som beskytter dem mot sykdom.

Konklusjonen kan diskuteres

Professor Naveed Sattar, professor i metabolsk medisin ved Universitetet i Glasgow, Skottland, er intervjuet av BBC om denne studien.

Han mener at konklusjonen forskerne kommer med kan diskuteres.

Rådene om «Fem og dagen» bør ikke endres, mener han.

Det er fortsatt gode bevis for at grønnsaker og annen mat som er rik på fiber kan bidra til å senke vekten og nivåene av risikofaktorer som er kjent for å gi hjertesykdom, sier han i intervjuet.

Sattar tror at vi heller har undervurdert hvor viktig et sunt kosthold er for helse og sykdom generelt.

Også forfatterne av studien fra UK Biobank mener at et balansert kosthold er viktig for å opprettholde enn sunn vekt og god helse.

Dette reduserer risikoen for en rekke alvorlige sykdommer, inkludert enkelte kreftformer. Derfor er det anbefalt å spise minst fem porsjoner ulike frukt og grønnsaker hver dag, sier forsker Ben Lacey i pressemeldingen fra EurekAlert. Han er en av forfatterne av studien.

Qi Feng m.fl: Raw and Cooked Vegetable Consumption and Risk of Cardiovascular Disease: A Study of 400,000 Adults in UK Biobank, Frontiers in Nutrition, februar 2022