Fettsyrer mot depresjon

Belgiske forskere mener en type omega 3-fettsyre som kalles EPA er relatert til depresjon hos mennesker. Dette går i mot tidligere forskning der mangelen på fettsyren DHA har fått skylden for depresjonen.

Synes du livet er for kjipt?

Da kan det være du mangler en omega 3-fettsyre i kroppen som går under det klingende navnet EPA. Denne fettsyren finnes blant annet i fet fisk.

En vanlig observasjon i forskningsmiljøer er at depresjon er en mer sjelden sykdom i befolkninger som spiser mye fisk.

Forskerne har derfor lurt på om det er noe i fisken som forebygger depresjon, eller om det finnes stoffer i fisk som er nødvendig for at hjernen skal kunne fungere optimalt.

Avhengig av spesiell kost

Fettet i hjernen består særlig av en fettsyre som kalles DHA. Denne fettsyren kan kroppen lage selv i små mengder, da basert på et spesielt kosthold som vi vestlige mennesker ikke har, mener de belgiske forskerne.

Teorien har tidligere vært at et forstadium for DHA i kosten er nødvendig for å ha nok DHA i hjernens fettvev, og dermed være frisk.

Nå viser imidlertid forskere fra Ghent University i Belgia at omega 3-fettsyren EPA kan være den kritiske komponenten.

De undersøkte først omega 3-verdiene i pasienter med diagnosen depresjon, og fant at disse hadde mindre omega 3-fettsyrer enn folk uten depresjon.

Fødselsdepresjon

I en oppfølgingsstudie undersøkte de samme forskerne kvinner som nettopp hadde fått barn.

Det viste seg da at de kvinnene som hadde lavere verdier av EPA i blodet, var mer utsatt for fødselsdepresjon enn de med normale EPA-verdier.

Videre undersøkte forskerne slektningene til pasienter med depresjon, og fant at disse også hadde lave verdier av EPA. Dette mener forskerne kan tyde på at lave verdier av omega 3-fettsyrer kan være noe man er genetisk disponert for.

Forskerne konkluderer med at depresjon trolig skyldes lave EPA-verdier, og ikke lave DHA-verdier som man tidligere har trodd.

Disse funnene støttes av engelske og israelske forskere som har gitt både EPA og DHA til deprimerte pasienter.

De som fikk DHA fortsatte å være deprimerte, mens de på EPA ble bedre.

Ghent University