Gafler innpå etter tv-reklame
Overvektige eller direkte fete barn mer enn dobler matinntaket etter å ha sett reklamer for mat på tv, ifølge engelsk studie.
Det er psykologer ved universitetet i Liverpool som står bak forskningen. Også normalvektige barn spiser langt mer etter å ha sett slike reklamer, ifølge et presseskriv fra universitetet.
- Vår forskning bekrefter at matreklame på tv har en kraftig effekt på barns spisevaner. Særlig interessant i studien vår er nettopp at det antydes en sterk sammenheng mellom barnets vekt, og tilbøyeligheten til å overspise når det eksponeres for matreklame på skjermen.
Det sier psykolog Jason Halford, leder for universitetets Kissileff Human Ingestive Behaviour Laboratory.
Forskerne studerte 60 barn i varierende vektklasser i alderen 9-11 år. Barna fikk se reklamer for både leker og matprodukter før de ble “servert” en tegnefilm.
Matinntaket deres var betydelig høyere etter at de hadde sett matreklamer.
Vekten - og maten de valgte
De sterkt overvektige økte inntaket mest, med 134 prosent. For de overvektige var økningen på 101 prosent, mens den var 84 prosent for normalvektige.
Forskerne fant også at graden av overvekt la føringer for hva slags produkter barna valgte.
De hadde mulighet til å velge fritt blant varer med forskjellig fettinnhold - alt fra snacks med mye fett til magrere varianter.
De sterkt overvektige valgte konsekvent produktene med det høyeste fettinnholdet, går det frem av presseskrivet fra universitetet.
Junkfood-forbud
Storbritannia innførte i januar i år et forbud mot å vise reklame for junkfood i og rundt barneprogrammer.
Likevel; spørreundersøkelser viser at mange barn også ser på tv i tidsrom senere på kvelden - når dette forbudet ikke lenger gjelder. Her i Norge er det fra flere hold tatt til orde for et liknende forbud.
Lederen av WHOs ekspertgruppe for fedme, professor Kaare Norum, har ifølge Dagsavisen (23.07.2006) krevd at myndighetene må forby reklame for usunn mat, som særlig retter seg mot barn.
Også i forskning.nos artikkel Slår alarm om fete barn i forkant av konferansen Counteracting obesity in Europe i Tyrkia i fjor, understreket den erfarne ernæringsforskeren sin bekymring for markedsføring mot barn:
- Det jeg er mest opptatt av når det gjelder barn og overernæring, er det forferdelige markedsføringspresset fra matvareindustrien. Det er foretatt flere store metaundersøkelser i USA og Storbritannia, og konklusjonen er klar: Markedsføringen fører til at barns kosthold endres i en uheldig retning.