En av disse rettene vekket mest appetitt hos deltakerne i ny studie.

Hvilken av disse får du mest lyst på?

Fargene på et bilde har mye å si for hvilken mat du velger, ifølge amerikansk studie.

Fargen på maten påvirker appetitten.

Det er ikke uten grunn at oppdrettslaks får fôr som gjør at kjøttet blir rødere. Forbrukerne vil ikke ha grå laks. Det skrev VG i 2013.

Det er heller ikke uten grunn at matreklamer på tv er nøye manipulert for at magen til deg som forbruker skal begynne å rumle.

Forskning fra Ohio State University i USA viser at bruken av det rette fargefilteret kan være et godt salgstriks for restauranter. Kanskje ikke så overraskende.

Enkelt å justere fargene på et bilde

Samtidig finner forskerne at fargefilter ikke alltid er like effektivt. Det kommer an på om du spiser alene den dagen, eller drar ut for å spise sammen med andre.

Studien er publisert i tidsskriftet Journal of Business Research. Funnene er omtalt i en pressemelding fra universitetet.

Fargemetning er et ord som beskriver hvor kraftige fargene er på et bilde. Hvor sterke grønn-, blå-, og rødfargene er. Dette er enkelt å justere i et redigeringsprogram.

I en tøff restaurantbransje kan resultatene fra studien hjelpe spisestedene med å overleve, mener forsker Stephanie Liu - studiens hovedforfatter.

– På Instagram betyr det at du bør bruke X-Pro II-filteret fremfor Earlybird-filteret. Det er ikke vanskelig og det koster heller ikke mer tid, tipser hun restaurant-eiere i pressemeldingen.

Mye og lite farge, lang og kort avstand

Studien bestod av to nettbaserte undersøkelser.

I den ene ble 267 deltakere bedt om å forestille seg at de bladde gjennom en online restaurantmeny.

De fikk se bilder av den hawaiiske retten pokebowl, som består av rå, marinert fisk, grønnsaker, saus og ris.

Fire ulike bilder av samme rett hadde enten lav eller høy fargemetning, eller hadde maten på lang eller kort avstand. Deltakerne ble tilfeldig valgt ut til å se ett av dem. Så skulle de vurdere hvor apetittvekkede retten så ut på bildet.

Mer farge gjorde maten mer fristende

De ble spurt om hvor fersk maten så ut, hvor velsmakende den så ut til å være og hvor sannsynlig det var at de kom til å bestille den.

Det viste seg at maten på bildene med høyest fargemetning var mest fristende. Den så ferskere og bedre ut. Deltakerne som fikk se dette bildet, var mer villige til å bestille retten.

Men fargemetning betød mer om maten på bildet var langt unna.

– Når maten blir vist på nært hold, er det allerede lett for deltakerne å se for seg hvor fersk maten er eller hvor godt den smaker. Fargemetning er ikke så viktig her, tror forsker Liu.

Alene eller sammen med andre?

Den andre studien hadde 222 deltakere. Den gjengen fikk i oppdrag å forestille seg at de scrollet nedover Instagram-feeden sin og kom over reklamebilder av pizza fra en restaurant i nærheten.

De ble vist bilder med enten høy eller lav fargemetning.

I tillegg ble de spurt om de hadde tenkt til å spise alene eller sammen med familien. Igjen ble de spurt om å vurdere pizzaen ut ifra de samme kriteriene som i den andre studien.

På samme måte som i den andre studien hadde deltakerne mer lyst på pizzaen som så mest fargesprakende ut. Men effekten var tydeligere for dem som hadde tenkt å spise alene, enn for dem som så for seg å spise sammen med familien.

De som spiser alene, fokuserer kanskje mer på maten

– Når folk spiser sammen med andre, er opplevelsen av det sosiale en viktig del av opplevelsen, sier forskeren.

Hun mener at de som spiser alene, fokuserer mer på maten i seg selv.

– De vil at maten skal være ferskere og mer smakfull. Derfor er fargemetningen mer viktig i disse tilfellene, mener hun.

Det er litt uenighet blant forskere rundt farger og hvor mye de påvirker oss. Det kan du lese mer om i en forskning.no-artikkel fra 2018.

Men flere studier har vist at farger påvirker appetitten. I 2016 skrev NRK om forskning som viste at riktig farge på tallerkenen økte appetitten hos demente personer.

Referanse:

Liu, Stephanie Q., m. fl. (2022). Marketing online food images via color saturation: A sensory imagery perspective. Journal of Business Research.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?

Powered by Labrador CMS