Sjokoladekrise i vente?

Kakaobuskene i Sør-Amerika er syke. Sprer det seg til de virkelig store plantasjene i Afrika, kan det spøke for framtidas sjokolade.
6.7 2004 05:00

Hvem vil vel leve i en verden uten melkesjokolade, brownies og varm kakao? Har vi skikkelig uflaks, kan det hende vi blir nødt. I hvert fall for ei stund. En god del av verdens kakaoplanter har nemlig måttet gi tapt for skumle sopper, og nå er forskerne redde for at styggedommen skal spre seg.

Ødelegger avlinger

Witches broom og Frosty pod (eller heksekost og frostbelg, fritt oversatt) er infeksjoner som skyldes to slektninger fra soppverden. Førstnevnte forvandler skuddene til kakaoplanta til bladløse greiner uten frukter, mens Frosty pod angriper selve belgen hvor kakaobønnene sitter.

Nå har sykdommene spredd seg til mange av plantasjene i Sør-Amerika, og når soppene først har etablert seg, kan opptil 90 prosent av avlingene gå i vasken. Titusenvis av arbeidere har allerede mistet jobbene sine, melder BBC News Online.

Nå maner forskere fra University of Wales, Aberystwyth, til forsiktighet. Sør-Amerika står tross alt bare for ti prosent av kakaoproduksjonen på kloden. Skulle sykdommene spre seg til Afrika, som gror mer enn halvparten av verdens kakaobønner, blir det dårlige tider for sjokoholikere. For ikke å snakke om millionene av mennesker som faktisk lever av kakaoproduksjonen.

Nå må vi analysere risikoen for at sykdommene skal spre seg, og ta de rette forholdreglene før det er for seint, mener Dr. Gareth Griffith.

Intet botemiddel

Verken Witches broom eller Frosty pod er nye fenomener. Soppene utviklet seg antageligvis i Amazonas’ skygger for lenge siden, og ble oppdaget allerede tidlig på 1900-tallet. Men da både produksjon og eksport av vidunderbønna økte, så nok sykdommene sitt snitt til å spre seg.

- Folk tar med seg det de tror er friske bønner for å plante dem i nye områder, men sykdommene kan følge med uten at man vet om det, sier Griffith til BBC. Det var antageligvis slik soppene spredte seg til Ecuador og Bahia.

Det finnes ingen effektive midler mot vederstyggelighetene, og områdene som allerede er rammet kan bare satse på å avle fram kakaosorter som er immune.

La oss for himmelens skyld håpe at de kjapper seg.

BBC News Online: Disease threatens choc production