Dette er Tharsis-platået på Mars. Solsystemets høyeste fjell, Olympus Mons ligger til venstre i bilde. De røde og brune fargene viser høyde, og at det ligger mye høyere enn området rundt. Hele formasjonen er mer enn 5000 kilometer bredt. (Bilde: NASA / JPL-Caltech / Arizona State University)

Hele Mars tippet på grunn av denne kjempeklumpen

Mars har det største vulkansystemet på noen av planetene.

Solsystemets høyeste fjell, vulkanen Olympus Mons, ligger i Tharsis-regionen på Mars. Fjellet er 22 kilometer høyt, nesten tre ganger så høyt som Mount Everest.

Men det som ligger under vulkanen er nesten like spektakulært. Dette området kalles Tharsis-platået, og er egentlig en kjempekul på overflaten.

For mer enn 3,7 milliarder år siden fantes ikke denne enorme kulen. På denne tiden begynte det å bygge seg opp lava under overflaten, mens Mars fortsatt var en geologisk aktiv planet.

I løpet av flere hundre millioner år vokste denne gigantiske underjordiske kvisen på Mars, og det fikk dramatiske konsekvenser for den røde planeten.

En internasjonal forskergruppe har prøvd å rekonstruere Mars’ tidlige geologiske historie, for å se hvordan noen terrengformasjoner ble til på planeten.

Simulert bilde av Olympus Mons. Vulkanen er 22 kilometer høy. (Foto: (Bilde: NASA/MOLA Science Team/ O. de Goursac, Adrian Lark))

Hele planeten tippet

Tharsis-platået er mer enn 5000 kilometer bredt, og stikker 7 kilometer opp fra overflaten. Det er den aller største geologiske formasjonen på planeten, og den berømte Vallis Marineris-dalen går inn i Tharsis-platået.

Forskerne tror Tharsis-platået ble til for mellom 4,1 og 3 milliarder år siden, siden det har blitt funnet lavastrømmer som er yngre enn 3 milliarder år, ifølge artikkelen som er publisert i Nature.

Men dannelsen av Tharsis-platået fikk hele Mars til å dreie. På grunn av de vanvittige mengdene med flytende stein som skiftet plass på innsiden av Mars, tippet hele planeten.

Hvis du ser for deg en rund perle på en snor, var det akkurat som om hullet gjennom perlen hadde flyttet seg. Mars hadde fortsatt den samme rotasjonsaksen, den var bare på et nytt sted.

Nå ligger Tharsis-platået på ekvator, men før det eksisterte, lå dette området mer enn 20 grader lengre nord, ifølge forskerne.

Polene endret seg

Denne tippingen endret sannsynligvis hele klimaet på Mars. Siden planeten tippet, betyr det også at de gamle polene flyttet seg, og Mars fikk nye poler. De gamle polene kan ha hatt store isbreer.

Forskerne viser til tidligere teorier som sier at Tharsis-platået var omtrent ferdig formet for 3,7 milliarder år siden. Store krefter i det digre platået skal ha presset på Mars’ overflate, og påvirket formasjonen av flere av de store dalene som er i Tharsis-området i dag.

Forskernes simuleringer viser noe annet. De tror at dalene ble formet mest på grunn av vann og is som gravde dem ut, noe som skjedde på samme tid som Tharsis-platået ble dannet.

Mars var ganske annerledes på denne tiden, og hadde sannsynligvis et mye våtere klima. Forskerne tror det regnet en del rundt ekvator.

Det er fortsatt flytende vann på Mars, men det er veldig små mengder på overflaten. Vi snakker heller ikke om friskt fjellvann, som du kan lese mer om her.

Bouley mfl: Late Tharsis formation and implications for early Mars. Nature, mars 2016. DOI: 10.1038/nature17171. Sammendrag