En ny studie viser at deltakerne husker symboler bedre enn ord med samme betydning.(Foto: Steve Allen/Shutterstock/NTB)
Studietips: Derfor er symboler enklere å huske enn ord
Vi husker symboler mye bedre enn ord som betyr det samme, ifølge en ny studie. Studenter kan med fordel bruke symboler for å huske pensum bedre, sier professor.
Bildet av et dødningehode på flasker gir oss øyeblikkelig en
advarsel om giftig innhold.
Vi forstår at en trekant markerer hvor vi skal trykke for å
spille av en video eller en lydbok.
En smiley skjønner vi umiddelbart hva betyr, eller at %
betyr prosent og § betyr lovparagraf.
Nå har nevrologer undersøkt hvor godt vi husker symboler,
sammenlignet med ordene som betyr det samme.
Husker bedre
Forskerne ved University of Waterloo satte 1.100 voksne deltakere
på prøve i fem eksperimenter.
De ble presentert for en rekke symboler, som for eksempel %, & og
@. Og tilsvarende ord som prosent, og, og alfakrøll.
Deltakerne skulle så prøve å huske flest mulig symboler og
ord.
Symbolene slo ordene ned i støvlene.
Deltakerne husket langt flere symboler
enn ord med samme mening. $ festet seg bedre i minnet enn «dollar», & bedre enn «og», og % bedre enn «prosent».
Studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Cognition.
Oppfatter symboler raskere
Når vi tenker på abstrakte fenomener som kjærlighet, kan de
være vanskelig å se for seg.
– Symboler kan være enklere å huske fordi de visualiserer
abstrakte idéer konkret, sier Brady Roberts. Han er doktorgradsstipediat i
nevrologi og ledet studien.
Et hjerte-symbol som representerer kjærlighet, gjør idéen
mer konkret. Derfor blir det enklere å huske.
Ord kan bety så mangt
I tillegg kan symboler være enklere å huske fordi de har et
unikt budskap.
Play-symbolet formet som en trekant med spissen mot høyre, betyr
bare én ting: Spill film eller musikk.
Annonse
Men det tilsvarende ordet play, eller spill, kan bety mange
forskjellige ting. Det kan bety å leke, spille spill – brettspill eller rollespill, eller på engelsk, et teaterstykke.
Skriftspråket er veldig ungt i forhold
Tobias Otterbring er professor i markedsføring ved
Universitetet i Agder. Han synes resultatene er helt som forventet. Han har også
en doktorgrad i psykologi.
– Studien er grundig utført og publisert i et veldig
godt tidsskrift, sier han.
Det er helt forståelig at mennesker har lettere for å huske
symboler enn skriftspråk, påpeker professoren.
– Vi har kommunisert sammen lenge før vi fikk skriftspråk,
ved å peke på ulike figurer og ting som skulle symbolisere abstrakte fenomener, sier han til
forskning.no.
Dermed har vi lettere for å huske visuelle figurer enn
verbale ord.
Dette skjedde lenge før egypterne oppfant hieroglyfene sine.
– Det formaliserte skriftspråket er relativt nytt
i menneskets historie i forhold, påpeker han.
Studenter kan bruke symboler som minne-teknikk
Otterbring mener studenter med fordel kan bruke symboler for
å huske pensum bedre.
– Det er flere hukommelsesteknikker som går ut på
å minnes konkrete steder eller figurer og koble disse sammen med mer abstrakte ord eller tall, når man skal hente frem
det man har lest, sier han.
Annonse
Om man prøver å visualisere visse ord, som å la en svane
symbolisere en S eller et 2-tall, kan man sette det man skal huske inn i en
historie.
– Så kan man tenke seg at man går inn i en bygning
der man visualiserer ulike symboler som fins der, og koble det til kjemiske former
eller hva det nå er man pugger, sier Otterbring.
En rekke studier viser at denne visuelle måten å huske kunnskap
på, er mer effektiv enn å huske ord og tall, sier han.
Skarpe eller myke bokstaver
I markedsføring kan man bruke ulike bokstavfonter til å
representere ulike smaker, og slik påvirke hva forbrukerne velger i butikken eller restauranten.
Runde
former kobles til søtt, som jordbær, og spisse former kobles mer til syrlige smaker.
– Vi vet at mange forbinder spisse, kantete former
med syrlige smaker, og runde former med søte, sier Tobias Otterbring.
I et forsøk valgte voksne sitronis oftere når iskremkoppen var merket med spisse bokstaver. Mens de valgte vaniljeis oftere når iskremkoppen var merket med runde bokstaver, forteller han.
– Men på barn virket ikke triksene, fordi de som
regel alltid foretrekker det søte, sier Otterbring.
Symboler er gull i markedsføring
Symboler er godt egnet som logoer i markedsføring. Bare tenk
på eple-symbolet for datagiganten Apple. Stjernen i fronten av Mercedes-Benz-biler.
Eller jaguaren på biler av samme merke.
Annonse
YouTubes logo er så enkel som en hvit «play»-trekant på rød bunn.
Symbolers umiddelbare budskap kan også forklare hvorfor emojier eller symboler har
blitt så utbredt i meldinger på mobilen.
Du får raskere forklart hva du mener med en tommel opp,
tommel ned, et smilefjes eller gråtefjes. Eller et hjerte.