Kartla genene til hasjplanten

Genene til cannabisplanten er kartlagt. Planten gir både hasjrus, tauverk og tekstiler.

Plantasje av cannabisplanter. (Foto: iStockphoto)

Kanadiske forskere legger nå fram genomet, det samlede arvematerialet, til Cannabis sativa. Det er en nytteplante som har fulgt menneskene i flere tusen år. Vi har brukt den til tekstiler, tauverk og mat, men også til medisin og rus.

På samme måte som andre nytteplanter har også cannabisplanten ulike varianter med ulike egenskaper.

Forskerne har tatt utgangspunkt i en variant av cannabisplanten kalt Purple Kush som har et høyt innhold av THC. THC er det aktive, rus-fremkallende stoffet i marijuana og hasj.

Genene fra Purple Kush er sammenlignet med genene hos andre typer cannabisplanter som ikke dyrkes for THC-innhold.

Genetisk bryter

Om planten produserer THC eller ikke bestemmes antagelig av en enkel genetisk bryter, sier Jon Page ved University of Saskatchewan i en pressemelding fra universitetet.

Resultatene kan tolkes som et bevis på at menneskene har dyrket ulike typer av Cannabis sativa gjennom tusenår av og gradvis foredlet dem, på som måte som vi har gjort med andre nyttevekster.

Mens THC-varianter har vært brukt som medisinplanter, har varianter uten THC vært brukt til fiber og oljeholdige frø. Fibrene har vært brukt til klær og tauverk som hamp, mens frøene har vært mat for mennesker og dyr.

Sentral-Asia

Hamp kan brukes til nesten alt. Fibrene kan til og med brukes som bygningsmateriale.

Cannabisplanten stammer antageligvis fra Sentral-Asia og har vært brukt over store deler av Asia og Europa i historisk tid.

Samtidig har den vært en viktig medisinplante, kjent fra de siste 2700 år.

Den er den første tradisjonelle medisinplanten som har fått genene sine kartlagt.

- Nyttig plante

Den nye genstudien kan gjøre det enklere å utvikle moderne medisiner med basis i cannabisplanten.

Hasj og marijuana utgjør verdens mest utbredte ulovlige rusmidler. Det dårlige ryktet hemmer forskningen, mener biokjemikeren Jon Page ved University of Saskatchewan i Canada.

- Dette er en nyttig plante. Du kan spise den, du kan bygge med den og du kan bruke den som medisin. Men på grunn av det dårlige ryktet, er det vanskelig å sikre finansiering til å arbeide med den, sier Page ifølge kanadiske Vancouver Sun.

Det er ikke enighet om planteslekten Cannabis inneholder en eller flere arter. Noen mener slekten består av to eller tre arter, andre at det bare er én.

Studien er publisert i tidsskriftet Genome Biology.

Harm van Bakel, Jake M. Stout, Atina G. Cote, Carling M. Tallon, Andrew G. Sharpe, Timothy R. Hughes og Jonathan E. Page: ”The draft genome and transcriptome of Cannabis sativa,” Genome Biology 20. oktober 2011.