De første funnene av tovede tekstiler er 8000 år gamle. Toving er regnet som den første metoden mennesker tok i bruk for å lage tekstiler, ifølge snl.no.
Det startet antagelig i Asia, og toving kan ha vært en tilfeldig oppfinnelse da noen så hvordan saueull filtrer seg sammen til et heldekkende lag.
Vikingene brukte toving i seilene sine, men det er usikkert når teknikken kom hit til landet.
– Ulltoving er en urgammel teknikk. Og det er
lavteknologi, for du trenger bare ull og varmt såpevann. Så er det bare å
gni med hender eller føtter, sier Samira Jamouchi.
Hun er fra Belgia med røtter i Marokko og har nå tatt doktorgraden i Norge på ulltoving.
Veien er like viktig som målet
Jamouchi foretrekker å jobbe med hele kroppen og føttene.
– Jeg er tekstilkunster og jobber ofte i store formater, da
er det lettere å tråkke på ulla, sier hun.
Hun utforsker og eksperimenterer med ulla og teknikken. Og hun er like mye opptatt av prosessen som resultatet. Jamouchi kaller det en performativ tilnærming til ulltoving.
Doktorgraden hennes ved Universitetet i Agder er den første
i landet som kombinerer vitenskapelig
forskning og visuell kunst.
Skulle ikke til Norge
Hun havnet i Norge ved en feil. Jamouchi studerte ved kunstakademiet i Brüssel. Hun ville på utveksling og valgte et
universitet i Manchester, kjent for et godt tekstilprogram.
– En måned før avreise fikk jeg beskjed om at de
hadde glemt å sende søknaden min, men de spurte om jeg kanskje kunne reise
til Bergen isteden?
Det gjorde hun, og der så hun ulltoving for første gang.
Tilbake i Brüssel fortalte hun professoren sin at hun ville
tove en skulptur.
– Hun svarte nei det kan du ikke gjøre. Hun
visste ingenting om toving og kjente heller ingen andre som kunne det,
forteller Jamouchi.
Professoren ville ikke at Jamouchi skulle risikere å feile med et materiale og en teknikk som ingen kunne veilede henne i. Men Jamouchi hadde tro på prosjektet og ideen sin.
Ny vei med ulltoving
Annonse
– For ull er et så fascinerende materiale, og toving er
en så interessant teknikk. Jeg lagde en modell av skulpturen i gips, og en del prøver i
ull. Det endte med at professoren skaffet ull fra noen naboer med sauer, forteller hun.
Medstudentene hennes klagde litt på ulla som stinket.
Jamouchi sorterte,
vasket, rensket og kardet ulla selv
i verkstedet. Det var begynnelsen på et liv som kunstner, forsker og
lærer i ulltoving.
Hun underviser lærerstudenter i kunst og håndverk og viser
dem andre måter å lære elever om tekstiler: en tilnærming som løfter opp verdien av det som foregår i arbeidsprosessen.
– Målet er ikke bare å lage et produkt som ser
fint ut, men like mye å møte materialet og hverandre. Jeg vil vise framtidige
lærere at toving er mye mer enn å sitte stille på en stol å lage et
sitteunderlag eller votter.
Ekkel og deilig ull
Barna kjenner jo ull fra før, men den som brukes i skolen, er ofte luktfri og ferdig bearbeidet. Jamouchi gir dem rå ull rett fra sauen.
– Ulla jeg bruker lukter og er ikke ferdig renset.
Kanskje finner de litt sauelort eller gress. Det kobler materialet til dyret. Noen av barna synes ulla
er ekkel, mens andre synes det er deilig. Så gjør de den første oppdagelsen –
hvem de er i møte med naturmaterialer, sier Jamouchi.
Så går de i gang med å dra og gni ulla.
– De lærer at materialet forandrer seg med vann,
såpe og friksjon. Det er magisk. Fargene endrer seg. Og de bruker føttene og kroppene
sine og blir kjent med seg selv og hverandre på nye måter. Resultatet kan bli
et teppe, men det er prosessen og samhandlingen som er viktigst, sier Jamouchi.
Hvordan vurdere elevenes oppdagelser?
Hun mener skolen må finne fram til nye måter å vurdere faget
kunst og håndverk. Hun er mest opptatt av det som skjer når vi går sammen om å lage
noe når vi møter ulla og hverandre – det blir noe mer enn hver enkelt av oss kan gjøre alene.
Annonse
– Skolen vurderer sluttproduktene som barna lager. Det er enklere å gjøre med et bilde ut fra det som ansees som riktig fargebruk og perspektiv. Men hvordan kan
de vurdere barns oppdagelser og opplevelser? Hvilken karakter kan man
sette på det? spør Jamouchi.
Hun tar med seg ulltovingen ut i verden. I vår var
hun i Marokko for å gi workshop
i ulltoving med ungdommer på en videregåendeskole ute på landet.
– Jeg pleier å begynne med å snakke om sauen og
materialet, men der
visste elevene veldig godt hva en sau og ull er. Men det var nytt for dem å
bruke ull på den måten.
Både ull og hår kan toves
Også i forskningen inviterer hun andre inn. På
doktordisputasen var ulla med. Opplevelsen av materialet sto i sentrum.
– Det er nesten misvisende å kalle det jeg driver med for
visuell kunst, for det handler ikke bare om å se med øynene, men å bruke alle sansene –
lukt, kropp, bevegelse, berøring og samhandling, sier Jamouchi.
Hun setter materialet sitt inn i en større sammenheng.
– Vi er egentlig ganske like dyret vi henter ullen
fra. Håret vårt og ull er begge naturmaterialer. Håret vårt har samme kapasitet
til å bli tovet.
Jamouchi foretrekker ull fra spælsau – som er etterkommere
av de eldste sauene i Norge.
– Vi kaster ull
– Spælsauen er ikke bare hvit, dermed kan ikke ulla farges og blir
ikke brukt til garn. Men den har fine sjatteringer av grå, brun og svart.
Det er ikke mye penger å tjene på ull for sauebøndene.
Annonse
– Vi kaster tonnevis av ull, fordi det ikke er
lønnsomt å gjøre noe med den. Det skjer både i Norge og andre land, sier
Jamouchi.
Det vil hun gjøre noe med. Forskningen hennes går ut på å
utforske hvordan den tradisjonelle tovingsmetoden kan brukes performativt i
både kunst og undervisning.
– Jeg vil at vi skal tenke nytt om hvordan vi kan
undervise i kunst i skolen. Ullfibrene forvandler seg under tovingen, det gjør
også de som tover sammen, sier hun.
Referanse:
Samira Jamouchi: A performative approach to wool felting - Rhizomatic relations in visual arts making and artistic education. Doktoravhandling, Universitetet i Agder 2023. Sammendrag.