Knut Hamsun var kritisk til samfunnsutviklingen i sin tid. Her spaserer han i Oslo 12. august 1936.  (Foto: NTB scanpix)
Knut Hamsun var kritisk til samfunnsutviklingen i sin tid. Her spaserer han i Oslo 12. august 1936. (Foto: NTB scanpix)

Bakgrunn: Hamsun kritiserte forbrukersamfunnet

Knut Hamsun oppfordret til å handle kortreist mat og lokal kvalitet, og ville fortelle at du ikke kan handle deg lykkelig.

Publisert

Aldri før har vi brukt mer penger på julehandelen, og en ny rapport viser at nordmenn setter ny forbruksrekord i 2016.

Mye av det vi handler, betaler vi for med lånte penger – ofte dyre forbrukslån. Antall pengekrav og tvangsinndrivelse stiger.

– Det er som hentet ut fra en 100 år gammel Hamsun-roman, sier Henning Howlid Wærp, professor i nordisk litteraturvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet.

Grønn kritikk

I mange av sine 22 romaner formidler Hamsun sitt syn gjennom én markant hovedperson, men i trilogien om det lille nordnorske kystsamfunnet Segelfoss er det selve stedet og livet som blir portrettert.

– Segelfoss-bøkene er ikke blant Hamsuns mest kunstnerisk sterke verk, men de er på mange måter en nøkkel til hans forfatterskap, sier UiT-professoren.

I boken Segelfoss by kommer han med en satirisk fremstilling av forbrukersamfunnet og da spesielt varehandelen.

– Han tar et oppgjør med forbrukerens rolle og kommer med det vi i dag vil kalle en grønn kritikk av forbrukersamfunnet, sier Segelfoss.

Kimonoer framfor regntøy

I boken lar lokalbefolkningen seg friste av motens jåleri. Selv stedets skomaker ender opp med å kjøpe moderne sko som varer i en måned eller to.

Det nye blir sett på som utvikling, fisk på boks er bedre enn fisk fra havet, og klærne følger motebildet og ikke hva som passer et nordnorsk kystliv.

Arbeidsfolk blir tilbudt silkekimonoer fordi det er trendy.

– Hamsun skriver at kystbefolkningen må kle seg etter klima, og da har silkekimonoene kommet til feil sted. Klærne må fungere i den lokale hverdagen. Kjøpmannen som selger kimonoene beskrives som en mann med mange kunnskaper, men liten forstand og ringe skjønn, sier Wærp.

Du kan ikke kjøpe lykken

Litteratur-professoren mener at Hamsun i sine bøker tar et tydelig standpunkt i spørsmål om verdier og forbruk.

Han oppfordrer til å handle kortreist mat og lokal kvalitet, og han ville fortelle at du ikke kan handle deg lykkelig.

– Han gir ikke noe endelig svar på hva som er falske eller ekte behov, og han er ikke fremmed for at enkelte luksusvarer kan gi glede. Men han kritiserer den overdrevne handel, ofte med penger man ikke har, der man kjøper ting man ikke trenger, sier Wærp.

– Like aktuell i dag

Den første boken i Segelfoss-triologien, Barn av tiden, kom i 1913. Den andre, Segelfoss by, ble gitt ut to år etter og den siste, Men livet lever, kom i 1933.

Selv om Hamsuns univers er fiktivt, er det mange historiske paralleller mellom romansamfunnet Segelfoss og kystsamfunnet Melbu i Nordland.

– Hamsun lar Segelfoss utvikle seg i de 20 årene fra første til den siste boken i trilogien. Hans budskap er at forbruksvekst ikke nødvendigvis er knyttet til økt livskvalitet.

– At dagens nyhetsbilde tar opp de samme problemstillingene, viser at Hamsun er like aktuell i dag som for 100 år siden, mener Henning Wærp.