Den tradisjonelle herresykkelen kom før damesykkelen.(Foto: Shutterstock/NTB)
Hvorfor er herresykler og damesykler så forskjellige?
Slenger du beinet over setet, eller hopper du rett opp på sykkelen? Det er stor forskjell på hvordan herre- og damesykler er designet, og hvis vi ser tilbake i tid, finner vi årsakene.
Sara McClymontBangsboREDAKSJONSASSISTENT, VIDENSKAB.DK
Publisert
På slutten
av 1800-tallet ble sykkelen designet slik vi kjenner den i dag – og spesifikt for menn
og kvinner.
Og hvorfor denne kjønnsforskjellen? Det lurer Jacob, en av leserne til den danske nettavisen Videnskab.dk, på.
«Hvorfor har menns sykler den horisontale
tverrstangen som gjør det vanskelig å komme av og på sykkelen, mens kvinners
sykler ikke har det og ser helt annerledes ut?» spør han. Jacob lurer på
om det kan skyldes noe historisk eller funksjonelt.
Sykkelen var ikke for kvinner
Danskene er det mest syklende folket i
verden, kun slått av Nederland. Men i årene frem mot 1900-tallet var det først
og fremst menn på «herresykler», eller mer korrekt «sikkerhetssykler», som
fylte gatene.
– Til å begynne med ble sykling ansett som
upassende for kvinner fordi det ble ansett som uanstendig, og noen mente at den
harde sadelen ville gjøre kvinner ufruktbare. Dessuten kunne ikke kvinner
bevege seg fritt på samme måte som i dag, forteller
Pernille Stockmarr, kurator og forskningssjef ved Designmuseum Danmark.
Likevel prøvde flere oppfinnere i blant
annet Italia, Frankrike og USA allerede på 1870- og 1880-tallet å designe en
sykkel som var tilpasset kvinner. Noen med sete man kunne sitte sidelengs på og
andre med tre hjul.
Store klær og upassende oppførsel
Hvem som var først ute med den kvinnelige
versjonen av den varianten vi i dag kaller «damesykkel», er ikke kjent. Men på
1890-tallet ble de første kvinnene sett på damesykler i byer.
– De første damesyklene hadde bare én
forsterket tverrstang nederst, noe som gjorde det mulig for kvinner å gå på og
sykle uten å måtte svinge beina over bagasjebrettet iført datidens lange og
tunge gevanter, forklarer Stockmarr.
Den lave innstigningen løste to problemer:
Vanskeligheten med å sykle med lange kjoler og det å svinge beinet over
sykkelen, noe som på den tiden ble ansett som en uanstendig handling.
Den første versjonen av «damesykkelen» var
imidlertid ikke like stabil.
Stangen gir stabilitet
Både historie og funksjonalitet har spilt en rolle for forskjellen i utseende mellom dame- og herresykler.
Men forskjellen er ikke lenger så stor som
den var.
– Den tverrgående stangen som vi kjenner
igjen på herresykler, bidrar til å gjøre rammen sterk og stabil, sier
Stockmarr.
– Det kom tidlig en ekstra stang nederst
på rammen på damesykler, akkurat slik vi kjenner designet i dag. Det gjorde den
også mer stabil, forklarer hun.
Selv om herresykkelens stabilitet raskt
ble kopiert til damesykkelen, fortsatte mange å velge sykkel ut fra kjønn langt
inn på 1900-tallet.
I dag er det flere andre hensyn som ofte
dominerer når man velger sykkel, forklarer Pernille Stockmarr.
Med tiden har det dukket opp flere
tolkninger av sykkelen på sykkelstier, i skogen og på veiene – og det har
påvirket valgene våre.
– I dag finnes det flere forskjellige
typer sykler, og det er mer bruken av sykkelen enn kjønnsforskjellen som avgjør
hvilken type du sykler på. Damemodeller er for eksempel egnet for barneseter og er
lettere å sykle på hvis man har problemer med å gå, mens en racersykkel kan
være veldig rask, sier hun.
– Og sykkelen har også blitt en slags
identitetsmarkør som gjenspeiler stil.