Syndefloden er tema for ett av Michelangelos malerier i taket på Det sixtinske kapell i Roma. Nå lurer forskere: Har kvinnen i forgrunnen brystkreft?(Bildet, malt av Michelangelo, er falt i det fri)
Har Michelangelo malt brystkreft i taket på Det sixtinske kapell?
Det deformerte brystet kan ha en spesiell betydning, mener forskere.
IngridSpildejournalist
Publisert
På begynnelsen av 1500-tallet fikk den italienske kunstneren
Michelangelo et enormt oppdrag:
Å dekorere i taket i Det sixtinske kapell i Vatikanpalasset.
I løpet av fire år malte kunstneren rundt 300
menneskeskikkelser, fordelt på 47 malerier med motiver fra bibelen. Det er på bildet
av syndfloden at forskere nå har oppdaget noe interessant.
Kreft.
En av kvinnene som flykter for det stigende vannet, har
nemlig et unormalt bryst. Nå har eksperter innen både historie, kunst og
medisin gått sammen for å undersøke saken.
Tydelige tegn
Det er selvfølgelig begrenset hvor godt man kan undersøke et
todimensjonalt bryst.
Men den høyre puppen har tydelige tegn som er forenelige med
langt framskreden brystkreft, skriver Andreas Nerlich fra Ludwig-Maximilians-University
og kollegaene hans, i en artikkel nylig publisert i tidsskriftet The Breast.
Brystvorten er misformet og trukket innover. Den mørke
ringen rundt brystvorten er også tilbaketrukket og områder av brystet er
innsunket.
På oversiden av brystet, både mot armhulen og på den andre
siden, synes klumper som kan ligne opphovnede lymfekjertler.
Slike trekk finnes ikke på kvinnens venstre pupp, eller på
andre bryst kunstneren har malt.
Androgyne, idealiserte skikkelser
Det er grunn til å tro at Michelangelo malte det misformede brystet
med vilje, mener Nerlich og kollegaene.
Men hvorfor gjorde han i så fall det?
Michelangelo brukte ikke levende modeller da han skapte
freskene i Det sixtinske kapell. I stedet malte han muskuløse, androgyne
skikkelser etter idealer fra renessansen, skriver forskerne.
Det er imidlertid sannsynlig at kunstneren hadde god
kjennskap til kvinnelig anatomi.
Deltok på obduksjoner
Michelangelo malte en rekke bryster med ulik størrelse og
fasong, og på kvinner i forskjellige aldere.
Annonse
Han hadde også vært med på obduksjoner av døde mennesker
siden han var i 17-årsalderen. Det er ikke usannsynlig at han har sett
brystkreft, skriver Nerlich og co.
Kvinnen på maleriet er litt ung til å ha alvorlig
brystkreft. Men dette kan skje hos mennesker med BRCA1-mutasjoner, som trolig
oppstod og spredte seg før Michelangelos tid.
Kanskje visste folk at misdannelser som oppstod i brystet, var knyttet sykdom og død?
I så fall kan kvinnens pupp ha en spesiell betydning, mener
forskerne.
Ren ånd i et vakkert legeme
På denne tida var kroppslig skjønnhet og harmoni ofte knyttet
til åndens renhet. Sykdom og skavanker ble derimot symboler for synd og ondskap, skriver Nerlich og co.
Bakgrunnen for syndfloden var nettopp at Gud mente
menneskene syndet. De fromme skulle reddes i Noas ark, mens de andre skulle
forsvinne i flommen.
I Michelangelos bilde synes arken i bakgrunnen, mens
menneskene i forgrunnen er de fortapte synderne. Flere av dem representerer en
av de syv dødssyndene, mener forskerne.
Menneskene som sloss i båten, viser for eksempel vrede. Mens
mannen med tønnen symboliserer fråtseri og latskap.
Kanskje det syke brystet representerer en personlig
straffedom for begjær, lurer forskerne.