Prosjektet Nordland blir til har ført forskerne rundt i nesten alle kommunene i fylket. Her er forsker Rolv Dahl fotografert på Værøy i Lofoten. (Foto: Morten Smelror)

Slik ble Nordland til

Landskapet ble skapt av voldsomme krefter gjennom en tre milliarder år lang geologisk historie. Nå skal historien om Nordland presenteres i bokform.

Geologer har i tre sommersesonger trålet nesten samtlige av Nordlands 40 kommuner. De har sett på flere hundre steder med spennende geologi; notert, fotografert og registrert.

– Informasjon om geologi er nødvendig for å forstå naturmangfoldet, og viktig for å skjønne historie og kultur. I prosjektet «Nordland blir til» ser vi også på hvordan nordlendingene har tatt i bruk ressursene fra mineralriket, sier prosjektleder Aleksandra Jurus ved Norges geologiske undersøkelse (NGU).

De geologiske attraksjonene som blir beskrevet, omfatter alt fra Sulitjelma gruver og Nordlands bergverksindustri, via jettegryter, grotter og svaberg, til spektakulære formasjoner som Torghatten i Brønnøy kommune og fjellformasjonen Sju søstre i Alstadhaug.

– Vi skriver om naturressurser som stein, olje og fisk, om natur- og kulturhistorie, om kulturminner, bergindustri og bosetting – og selvsagt om geologiske steder som alle kan se, forteller NGU-geolog Rolv Dahl, som er en aktiv deltaker i arbeidet med «Nordland blir til».