Bilde tatt under vann. Mange store makrell-fisker har jagd mindre fisk sammen i tette stimer. Fra dypet kommer en hvalhai svømmende med åpent gap mot en av stimene.
Dette uvanlige skuet endte på førsteplass i konkurransen.

Glupsk hvalhai, fugletyv og jukseveps: Se vinnerbildene i foto­konkurranse for forskere

Ett av bildene er tatt i Norge.

Hvert år arrangerer de vitenskapelige tidsskriftene BMC Ecology and Evolution og BMC Zoology en fotokonkurranse.

Meningen er å vise frem naturens underverker. Men også å hedre forskerne som forsøker å finne ny kunnskap om økologi, evolusjonsbiologi, paleontologi og zoologi.

Dommerne kårer ett bilde som vinner hele konkurransen, og vinnere i fire underkategorier: Forskning i aksjon, Beskyttelse av planeten vår, Relasjoner i naturen og Nærbilde av livet.

Vinnerbildet: Hvalhai sluker fisk

Hvalhaien spiser vanligvis plankton. Men her tar den for seg av fisk som tunfisk har skremt sammen.

Fotoet er tatt av Jorge Fontes ved University of the Azores, på den portugisiske øygruppa Azorene i Atlanterhavet.

I havet ved øygruppa samles ofte hvalhaier – kjemper som vanligvis lever av plankton. Men utenfor Azorene finnes det lite plankton. I stedet tar hvalhaiene for seg av tette stimer av småfisk, skremt sammen av raske makrellstørjer og tropiske tunfiskarter.

Bildet viser det uvanlige samspillet mellom disse artene.

Forskning i aksjon: Redder fugler fra malaria

En forsker holder en liten gul og grå fugl med et litt papegøyeaktig nebb. Forskeren stikker en pipette med medisin inn i nebbet. I bakgrunnen er det skog.
Papegøyefinken er truet av malaria. Nå jobber forskere for å bevare bestanden.

Vinneren i denne kategorien har tittelen Noen få dråper medisin. Bildet er tatt av Ryan Wagner fra Washington State University og viser en forsker som gir medisin til papegøyefinken Pseudonestor xanthophrys.

Fuglen lever bare på øya Maui på Hawaii, men er nå kritisk truet. Et varmere klima har gjort at malariamygg sprer seg oppover i høyden til papegøyefinkens levesteder.

Forskerne forsøker å sikre arten ved å ta med noen fugler og holde dem i et malariafritt område ved Maui Bird Conservation Center.

Beskyttelse av planeten vår: Overvåkning av korallrev

En forsker i gul jakke ligger over en stor brun korall og tar notater. I det klare vannet rundt svømmer massevis av små fisker.
Helsetilstanden i korallrevet undersøkes.

Victor Huertas fra James Cook University har tatt dette fotoet av en parkvokter som undersøker tilstanden i Lady Musgrave Reef i det sørlige Great Barrier Reef i Australia.

Denne delen av revet har så langt ikke vært utsatt for korallbleking, som trolig skjer på grunn av klimaendringene. Det er viktig å følge med på helsetilstanden i disse revene, for å kunne verne dem på best mulig måte, mener Huertas.

Relasjoner i naturen: Tyveri på gang i Norge

Sort-hvitt foto av en mørk og en lys fugl i lufta. De flyr side om side i omtrent samme positur. Den lyse fuglen har en fisk i munnen.
Den mørke tyvjoen prøver å få den lyse krykkja til å slippe byttet sitt.

Alwin Hardenbol ved Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har tatt dette bildet utenfor Vardø. Fotoet tar en tyvjo på fersken, i ferd med å stjele en fisk fra en krykkje. De to artene har definitivt en relasjon til hverandre – om enn ikke så positiv for krykkja.

Tyvjoen er en glimrende flyger. Den kan fange sin egen fisk, men ofte forfølger den i stedet andre fugler, som alkefugler, måker og terner. Tyvjoen forsøker å få fuglen til å slippe byttet sitt og så snapper den maten til seg i lufta.

Livet på nært hold: Jukseveps legger egg

Et lite insekt med en rar, hevet bakdel stikker et langt, trådformet eggleggingsrør ned i en stor, grønn overflate.
Insektet har utviklet et langt rør for å legge egg inni fikenen fra utsida.

Ville fikentrær er avhengig av en helt spesiell type insekt – en fikenveps. Den lille vepsen klemmer seg inn i den lukkede fikenblomsterstanden for å legge egg. Samtidig pollinerer de blomstene der inne. Treet og insektet er bundet sammen av gjensidig avhengighet.

Men det finnes også vepser som jukser. Det er et slikt insekt Abhijeet Bayani fra Indian Institute of Science har fotografert.

Vepsen er i ferd med å legge egg i fikenen fra utsida. Den stikker et kjempelangt eggleggingsrør inn gjennom skallet og legger egg uten å levere pollen.

J. Harman, M. T. Nödl, B. Fenton, C. A. Hipsley, D. A. Liberles, E. Narayan, J. Settele & A. Traulsen, 2024 joint BMC Ecology and Evolution and BMC Zoology image competition: the winning images, BMC Ecology and Evolution, august 2024.