Nysgjerrighet gjør mobilprat irriterende

Blir du rød i toppen av irritasjon når noen snakker høyt i mobilen for eksempel på toget eller bussen? Kanskje pulsen roer seg litt om du tenker over at det er din egen nysgjerrighet som driver deg til vanvidd.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Mobiltelefonen er et utrolig nyttig redskap, men kan også være kilde til enorm frustrasjon. Enkelte har hevdet teknologien er så ny at vi enda ikke har lært oss skikkelig mobilvett - at vi ikke har innarbeidet normer for hensynsfull bruk av mobilen.

Det er nesten en allment vedtatt sannhet at det å snakke høyt i telefonen på trikken eller bussen er meget ufint. Det er dermed blitt helt legitimt å irritere seg over andres private mobilsamtaler i det offentlige rom.

Har vi egentlig tenkt over hvorfor? Hva er forskjellen på en høylytt samtale mellom to personer som begge sitter på bussen, og en høylytt samtale på en mobiltelefon?

Menneskelig nysgjerrighet

Psykologiprofessor Andrew Monk ved University of York undret seg nettopp over hvor irriterte enkelte mennesker blir når de overhører mobilsamtaler.

Han har funnet ut noe om årsaken til at du får lyst å røske mobilen ut av hendene på den mobiluvettige og kakke ham i hodet med den etterpå. Det bunner i stor grad i menneskelig nysgjerrighet.

Volumet på samtalen og hva samtalen faktisk dreier seg om spiller en rolle når tilhørerne begynner å se rødt, men i mange tilfeller dreier det seg ganske enkelt om at vi bare hører halvparten av samtalen. Det er dette som får irritasjonen til å boble ut av ørene på deg.

- Samtaler fungerer bare om det er en generell enighet. Det finnes en trang til å forstå hva som blir sagt, og til å snakke tilbake. Det andre mennesker sier utløser språkbruk, og ubevisst ønsker du å svare tilbake, sier Monk til BBC.

Iscenesatte samtaler

Personlig syns han ikke det er noe særlig irriterende med mobilsamtaler.

- Jeg syns det er ganske hyggelig at folk snakker sammen, sier han.

Professoren og hans kolleger utsatte 64 intetanende mennesker for iscenesatte samtaler på ett minutt - enten mens personene ventet på bussen eller mens de satt på toget. Halvparten av samtalene skjedde på mobiltelefon, den andre halvparten var samtaler mellom to personer som begge var til stede.

Halvparten av samtalene forløp i vanlig samtalevolum, mens i den andre halvparten av samtalene snakket skuespillerne med overdrevent høy stemme. Samtalene handlet enten om et ferieforslag eller planleggingen av et overraskelsesselskap for en venn.

Mer merkbare og irriterende

Etter at menneskene hadde blitt utsatt for samtalene ba forskerne dem om å rangere opplevelsen av dem på seks forskjellige skalaer. Analysen viser at mobilsamtaler ble lagt mye mer merke til enn ansikt til ansikt-samtaler med samme lydstyrke.

Tilhørerne ble også bedt om å rangere samtalene ut fra hvor irriterende de opplevde dem. Mobilsamtaler var mer irriterende enn ansikt til ansikt-samtaler med samme lydstyrke.

Studien viste også at det spiller en rolle hvor mobilprateren sitter i forhold til deg. Togpassasjerer ble nemlig litt mer irritert enn de ventende på holdeplassen.

- Det kan være fordi de satt rett overfor ringeren, heller enn skulder mot skulder, sier Monk.

Igjen handler det om hvordan vi vanligvis sitter når vi har en ansikt til ansikt-samtale.

Mobiler med høytalere?

Monk mener at mobiltelefoner med høyttalere faktisk vil være mindre irriterende enn dagens mobiler - et lite råd til mobilprodusentene, kanskje.

Mobiler som er designet for å få folk til å slutte å skrike og begynne å snakke med mykere stemme er kanskje også en idé - for eksempel ved hjelp av mer sensitive mikrofoner og bedre kvalitet på lyden du får inn på øret.

Deltagerne i studien sa imidlertid at volumet på mobilsamtalene var mer irriterende enn volumet på ansikt til ansikt-samtalene, selv om volumet i virkeligheten var det samme.

Vanskeligere å overse

Studien bekrefter uansett det vi har anekdotisk bevis for i bøtter og spann; nemlig at å overhøre mobilsamtaler er mer irriterende enn å overhøre vanlige ansikt til ansikt-samtaler.

Dette tyder på at det er vanskeligere å ignorere en mobilsamtale enn en ansikt til ansikt-samtale. Det kan kanskje synes merkelig, siden to mennesker som snakker sammen genererer dobbelt så mye lyd som en som snakker i mobilen.

Når det gjelder ringetonene mente ikke studiens deltagere at de var så ille. Det faktum at mobilen ringer synes altså ikke å forklare hvorfor folk hater å høre andres mobilsamtaler.

Referanse:

Andrew Monk, Jenni Carroll, Sarah Parker, and Mark Blythe: Why are Mobile Phones Annoying?; Behaviour and Information Technology, vol. 23, no. 1, 2004, pp. 33-41.

Lenker:

BBC: Curiosity fuels anger at mobile chat
Professor Andrew Monk: Hjemmeside

Powered by Labrador CMS